Skall ta och byta ut mina gamla takpannor i sommar. Tänkte även att jag skulle byta ut och tilläggsisolera. Idag finns förmodligen ingen fuktspärr då huset är byggt på 60-talet. Då jag byter isoleringen ovanifrån undrar jag hur jag skall göra med fuktspärren. Mitt tak är öppet upp till nock. Skall jag montera fuktspärr mellan alla takstolarna eller finns det någon bättre lösning. Är fuktspärren nödvändig? Se bild nedan hur min takkonstuktion ser ut.

• bild.jpg
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Om du isolerar med cellulosaisolering, behöver du inte tänka på plasten. Men det hänger ihop med hur huset är isolerat.
Har du inget plast i väggar, är det kanske lite för mycket att lägga den mot taket? Fukten kommer att transporteras längst ytterväggar och upp. Och sen ?

Jag skulle överväga att isolera med ett material som kan ta till sig fukten och lämna den. Just som cellulosaisolering eller liknande. Spån? :)

Nee. Kör med nåt modernt.
Du kommer att hitta en del på forumet. Och innan du beslutar, vare det bra att kontakta en firma som säljer isolering för att säkerhetsställa att du gör rätt!

Lycka till!

p.s. och då kan du kanske skippa 5 cm luftspalt. O fylla den med isolering!

Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.