9 640 läst ·
18 svar
10k läst
18 svar
Byte av takpannor 100kvm
Sida 1 av 2
Häromdagen hade jag en diskussion med svärfar kring kostnaden vid ett "takbyte" läs: byte av pannor och en del plåt ( 100 kvm ). Huset är byggt tidigt 80 tal så han tror att papp och läkt är bra och ej behöver bytas. Hans funderingar gick så här:
- Slänga bort gamla pannor tar en halv dag
- Slänga upp nya pannor 1 dag för 2 gubbar.
Således: Pannor 100 * 60 = 6000:- Sen 2 gubbar på det 24tim * 250 = 6000:-. Plåtar runt 2000:-. Totalt ca 14 000:-. Jag sa att jag tycker det låter väl lite. Jag hade gissat på ett pris runt 35-40 000:- iaf... Men jag går mer eller mindre på gissning.
Vad säger ni ? Om papp och läkt är helt ok ( om det nu är det på ett hus från början av 1980 ) kan han verkligen klara sig under 15 000:- om det bara är pannor och lite plåt som ska bytas ? Eller vad tror/vet ni ett sådant byte kostar ? Och sen funderar jag på om man vill lägga nya panner på gammal papp och läkt ? Är det inte att rekommendera att detta byts med ? Eller det behövs kanske inte ?
- Slänga bort gamla pannor tar en halv dag
- Slänga upp nya pannor 1 dag för 2 gubbar.
Således: Pannor 100 * 60 = 6000:- Sen 2 gubbar på det 24tim * 250 = 6000:-. Plåtar runt 2000:-. Totalt ca 14 000:-. Jag sa att jag tycker det låter väl lite. Jag hade gissat på ett pris runt 35-40 000:- iaf... Men jag går mer eller mindre på gissning.
Vad säger ni ? Om papp och läkt är helt ok ( om det nu är det på ett hus från början av 1980 ) kan han verkligen klara sig under 15 000:- om det bara är pannor och lite plåt som ska bytas ? Eller vad tror/vet ni ett sådant byte kostar ? Och sen funderar jag på om man vill lägga nya panner på gammal papp och läkt ? Är det inte att rekommendera att detta byts med ? Eller det behövs kanske inte ?
Om det verkligen inte är någon annat som behöver göras, lagning, justeringar etc, och allt funkar perfekt och det inte är några vinklar ränndalar etc så visst, då kan den tidplanen hålla. Men ni har glömt räkna med tiden för montering av nya plåtar samt praxis att multiplicera alla uppskattningar med pi 
Pappen är nu 30 år, om den inte byts nu, planerar man att då lyfta bort ok pannor nån gång i framtiden för att byta papp och läkt, och sedan lägga tillbaka pannorna, eller har man tänkt sig att den nu 30-åriga pappen skall hålla även dessa pannors hela livslängd?
Eller är kanske resonemanget "not my problem"...
Pappen är nu 30 år, om den inte byts nu, planerar man att då lyfta bort ok pannor nån gång i framtiden för att byta papp och läkt, och sedan lägga tillbaka pannorna, eller har man tänkt sig att den nu 30-åriga pappen skall hålla även dessa pannors hela livslängd?
Eller är kanske resonemanget "not my problem"...
Man slänger väl bara de trasiga pannorna?
Man måste räkna ett antal timmar för att sätta upp coh ta ner byggställning också, om man anlitar någon. Sen undrar jag om det verkligen går så snabbt, även för proffs?
Man måste räkna ett antal timmar för att sätta upp coh ta ner byggställning också, om man anlitar någon. Sen undrar jag om det verkligen går så snabbt, även för proffs?
Jag undrar vilka proffs som nöjer sig med 250 kronor i timmen, eller är det efter ROT?
Spontant tror jag din gissning ligger bättre till.
Spontant tror jag din gissning ligger bättre till.
byter man pannor så byter man läkt å papp....
struntsumma i den totala räkningen.....
vad för plåtar menar du?
vindskivsplåtar, fotplåt, hängrännor med krokar, stuprör med böjar & räns m.m?
ge mig nr till den plåtfirman tack....
mvh
snickar estwing
struntsumma i den totala räkningen.....
vad för plåtar menar du?
vindskivsplåtar, fotplåt, hängrännor med krokar, stuprör med böjar & räns m.m?
ge mig nr till den plåtfirman tack....
mvh
snickar estwing
De plåtarna går snabbt att sätta dit. Det dom tar tid är ränndalar och rännkrokar.
Sent from my x10 using Tapatalk
Sent from my x10 using Tapatalk
Är detta en "regel" bland snickare ? Som någon skrev innan så är det väl ganska korkat att bara ta bort pannor på ett hus som är c:a 30 år utan att byta papp. Jag antar att pappen har en viss livslängd.... Vet du hur lång den är ?!estwing skrev:
Frågan gäller då det papper som tillverkades för 30 år sedan, inte dagens produkter, förmodar jagImpedans skrev:
Under antagandet att pappen inte kommer bytas nästa gång förrän det är dags för pannorna blir svaret - Ja.Impedans skrev:
Under antagandet att pappen kommer att bytas nästa gång när det är dags att byta den oavsett hur pannorna ser ut då så blir svaret - Antagligen inte.
Långsiktigt sett är det mycket mer lönsamt att byta papp nu. Bara en dumsnål låter bli, det är min åsikt.