Hej!

Jag håller på att sätta upp ett nytt plåttak och har beställt ett färdigt paket från Norrlandsträ i Härnösand. Hängrännor fotplåt och bockning av rännkrokar efter taklutning ingick i paketet.

Jag har försökt att montera allt efter tillverkarens (Plannja) monteringsanvisning. Krokarna har jag fräst in i takfotsregeln och takftosplåten är tänkt att sitta ovanpå. När jag provmonterade tyckte jag att hängrännan kom väldigt högt upp vilket innebar att framkanten ligger lite ovanför den förlängda taklinjen. Plannja föreskriver att den skall ligga 25 mm under den förlängda taklinjen i fallriktningen. Jag blev då lite orolig för att snöras skulle kunna skada rännan och åkte därför till Norrlandsträ med bild på hur det såg ut. Efter att tre personer försökt komma på anledningen kom till slut själva chefen som skulle var väldigt kunnig. När han såg bilden på hur det såg ut sa han tvärsäkert att det inte skulle var något som helst problem och att dom bockat krokarna som dom alltid gör. Han menade även att jag monterat rätt så det var bara att forsätta.

Nu när taket är uppe och jag provmonterat rännor och takfotsplåt rinner en del vatten innanför rännan. Funderar nu på vad jag ska göra åt saken. Jag tycker att fotplåten ser ut att var vinklad lite väl mycket neråt så den hjälper inte vattnet ner i rännan.

Finns det flera olika bockningar på takfotsplåten även om man inte beställer från plåtslagare.

Känner att jag blir lite irriterad på Norrlandsträ som garanterade att det inte skulle bli några problem. Om krokarna varit bockade mer hade rännan kommit både lite längre ner och längre in mot väggen. Man garanterar att det är rätt bockat efter taklutningen och den är dubbelkollad till 33 grader med två olika sätt att mäta. Men nu sitter alla plåtar på plats så det är så dags att bocka om krokarna nu.

Vad göra för att vattnet ska hamna rätt? En flackare takfotsplåt? Vilket ansvar har leverantören då jag beställt ett färdigt paket? Jag har funderat på att ringa Plannja men en liten klurighet är att plåten är Plannja och takavattningen är Lindab. Men krokar och rännor verkar ju vara exakt lika så man undrar om den ene tillverkar åt den andre.

/Mats

• Gilla
leffe-e
  • Laddar…
Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.