10 690 läst ·
7 svar
11k läst
7 svar
Underspikning, hur kraftig dimension?
Spontant så känns det inte så kinkigt eftersom den inte bär något. Eftersom jag har ett gammalt hus så vill jag gärna ha det lite snyggt spontat, och det jag har hittat är ganska klent (ca 1 cm tjockt).
Men jag skulle vilja ställa kontrollfrågan...
Och finns det någon schoolbook-regel hur man sätter ventilationspringan/springorna? Räcker det med en springa, och ska den i så fall vara längst in eller ut?
Jag tänkte annars luta underspikningen en liten aning utåt och sätta ventilationspringa med nät längst ut, mot takfoten.
Men jag skulle vilja ställa kontrollfrågan...
Och finns det någon schoolbook-regel hur man sätter ventilationspringan/springorna? Räcker det med en springa, och ska den i så fall vara längst in eller ut?
Jag tänkte annars luta underspikningen en liten aning utåt och sätta ventilationspringa med nät längst ut, mot takfoten.
Låter i mina öron bra.Crebel skrev:
Kanske ca 2 cm springa blir bra ...
edit:
Jag vet inte om lutning är överarbetat, ifall du inte redan har det eller ändå måste sätta på något material att spika i.
Själv står jag med uppgiften framför mig, vilken dag som helst. Idag fick jag panelen jag tänker spika där.
Jag kommer inte lyxa med något annat än helt vågrät lagd panel, men det beror även på att jag har en liten större yta under ett indraget tak för uteplatsen att underspika.
Redigerat:
Då får det nog bli grövre, för det är mer än c/c 600. Men att använda panelbräder var en bra idé! Den knycker jag, kommer att få tillräckligt över från fasaden tror jag.
(Jag måste ändå spika på något, så jag kan lika gärna luta det en aning).
(Jag måste ändå spika på något, så jag kan lika gärna luta det en aning).
Klicka här för att svara