1 085 läst ·
3 svar
1k läst
3 svar
Hur fäster man takpappet?
Hej!
Vi planerar att byta takpannor och takpapp på ett hus och tanken är att vi ska köra med relativt bred takpapp som har lim i kanterna.
Tidigare använde man ju spikpistol för att sätta dit spik men jag har hört något om att när man använder takpapp med lim så är det så pass få spikar som ska till så man gör detta förhand? Stämmer det? Eller är det fortfarande rekommenderat att använda någon form av spikpistol?
MVH
Vi planerar att byta takpannor och takpapp på ett hus och tanken är att vi ska köra med relativt bred takpapp som har lim i kanterna.
Tidigare använde man ju spikpistol för att sätta dit spik men jag har hört något om att när man använder takpapp med lim så är det så pass få spikar som ska till så man gör detta förhand? Stämmer det? Eller är det fortfarande rekommenderat att använda någon form av spikpistol?
MVH
Nä självklart men det jag syftar till är att om pappet ska limmas så använder man inte fullt så många spik och därmed kan man lika bra göra detta jobb manuellt? Eller är det kanske så att man tjänar väldigt mycket tid på en spikpistol vare sig pappet limmas eller inte?
Det är ungefär samma antal spik vare sig pappen är självklistrande eller inte. Du klistrar ju inte fast pappen i taket i stället för att spika, du klistar papp mot papp, det är bara ett bekvämare sätt att skarva pappen.
Klicka här för att svara