5 126 läst ·
6 svar
5k läst
6 svar
Takbyte
Jag ska byta ut taket på fritidshuset, nya takstolar, råspånt, papp och plåt.
Vad är bäst, att riva hela taket o göra allt, eller kan jag riva en del i taget, typ 2-3 takstolar o bräda in o sen fortsätta bortåt? Taket blir ca 60 kvm.
Vad är bäst, att riva hela taket o göra allt, eller kan jag riva en del i taget, typ 2-3 takstolar o bräda in o sen fortsätta bortåt? Taket blir ca 60 kvm.
Det optimala är att byta allt på en gång, på så vis får du överlappande råspont (om du ej använder råspontsluckor) och underlagspappen slipper onödiga skarvar.
Dessutom går projektet fortare om man gör ett moment och avslutar det innan nästa istället för att göra små partier om och om igen.
Detta är min högst personliga åsikt, investera i 2 fina pressäningar så är det bara att blåsa på sedan.
Dessutom går projektet fortare om man gör ett moment och avslutar det innan nästa istället för att göra små partier om och om igen.
Detta är min högst personliga åsikt, investera i 2 fina pressäningar så är det bara att blåsa på sedan.
Kan se det som ett bekymmer att bara bygga halva takstolarna, ovavsett vilken taktyp TS har =)thomasx skrev:
Ja just det, stolarna skulle ju bytas med. Det är ett rejält jobb, det är bud på att sätta upp byggställning runt hela huset och spänna presenning över som man kan jobba under, sparar en hel del tid i ett sånt projekt att slippa hålla på med presenningar före och efter varje arbetspass och det blir dessutom lönsamt att jobba på taket även om man bara 1 eller 2 timmar över nån kväll.
Tack för tips! Ja det lutar nog åt att riva hela taket o få dit alla takstolar, så man ser att dom hamnar rätt också.Tänkte behålla underdelarna på gamla stolarna och fästa dom nya bredvid/ihop med dom gamla underdelarna. Det är inget jättestort hus, så det får bli att lägga över presenningar mellan passen. Hoppas bara att det går att fästa dom nya stolarna bra i dom gamla underdelarna, får klura lite där.
Klicka här för att svara