Har ett tvåplanshus med vind byggt på 40-talet.

Tidigare ägare hade haft vissa mögelproblem på vinden. Det är 17 cm kutterspån + 20 cm mineralull med och utan papp. För någrar sen gick en självdragskanal sönder, typiskt nog samtidigt som vi flyspacklade 75 kvm med 4 cm spackel, och då det var -10 ute. Vinden var lurvig då.... Det fuktades bort och ingen tillväxt har skett. Råsponten skall boracolbehandlas.

Nu till de möjliga lösningarna. Försäkringsbolaget betalar ny isolering och sanering. Jag har också bytt ytterpanel och gjort en liten glipa mot råsponten om jag vill få luftspalt. Alltså ut med kutterspån och mineralull, in med diffussionspärr på vinden. In med ny lösullsisolering ca 40 cm. Huset har nu mekanisk frånluft och den gamla skorstenen har tagits ned till förmån för en plåtskorsten tillbraskaminen.

Ska jag ha luftspalt i takfoten? Gavelventiler finns men de kan stängas vid behov.

Något annat jag skall fundera på?

W
Luftspalt med insektsnät vid takfot och sk. mögelstoppare (finns i bygghandeln) mellan varje takstol växelvis nära tak nocken.Man sågar hål med hålsåg stoppar in ett nät under takpappen och sedan en liten plasthuv över allt får plats under takpannorna. Ventiler har aldrig behov av att stängas på en kallvind tvärtom.

Wigert skrev:
Ska jag ha luftspalt i takfoten? Gavelventiler finns men de kan stängas vid behov.
Alla vindar är olika men jag tror inte du behöver luftspalter i takfoten om du inte haft dom innan. Och sätt INTE in några mögelstoppers som oftast gör mer skada än nytta - vad är alla hål i taket bra för?
Gavelventiler bör räcka om difusionspärren är tätt och ingen fukt från bostaden smiter ut på vinden.

Jag stänger min vindventil på vintern och öppnar när nattfrosten är över och solen börjar värma och sen när fuktiga höstdagar kommers stängs ventilen igen.
Du får förska dej fram vad din vind trivs med :).
gaia

Jag dammar av min gamla tråd igen. Vinden isolerades med lösull ca 40 cm. Under isoleringen lades en halvt diffussionsöppen duk på inrådan av isolerfirman. Några luftspaltsbildande skivor, 2 m per sida gör att lite ventilation finns i takfoten. I övrigt två 20x20 cm gavelventiler.

Nu till problemet. Häromdagen var jag uppe på vinden för koll. Har inte varit där sedan före jul. Då ser jag att gavlarna (kortsidor, ca 120 cm höga i nock) är frosttäckta. På råsponten i taket bara något lite frost och torrt. Tyvärr hade jag glömt att täcka gavelventilerna innan vintern, så jag gissar att det är från uteluften. Nu står en sorptionsavfuktare där och torkar ut, och vemtilerna täckta.

Jag funderar på varför det kondenserar på baksidan av panelen (21mm) men inte på råsponten som är 25 mm. Den gamla ytterpanelen hade också en paneltäckning på ca 13 mm på insidan, men kan den verkligen göra skillnad för var fukten kondenserar och fryser? Vad har ni andra som har träpanel för konstruktioner på panelen på gavelspetsarna?

Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.