Hej. Köper hus nu om en månad där jag ska inreda vinden. Huset är från 1880. Ska förstärka alla tak stolar och byta taket. En snickare gav mig ett tips att istället för att dra bort den gamla ytterpanelen (rå sponten) kunde man regla upp på det gamla taket (ovanför pappen) och spika ny råspont och använda det som luftspalt. Det menas med att isoleringen ligger direkt emot den gamla panelen. Det skulle ju spara plats om det nu skulle funka. Tacksam för svar:)

Det kommer att förändra husets utseende en aning. Du måste ändå ta bort den gamla pappen.

Ett alternativ kan vara att isolera infrån med PU, då kan du också skippa luftspalt eftersom pu skapar ett helt tätt skikt. Har dessutom väldigt bra isoleringsegenskaper.

Läste lite om Polyuretanisolerin men där stod att det ska vara luftspalt om den används.

Var läste du, på någon hemsida, har du någon länk?

Ok, ja använder man skivor blir det skarvar, och då blir det inte helt tätt. Jag avsåg sprutisolering med PU, som då sluter tätt mot bjälkar m.m.

Det är ganska dyrt, men mycket bra, finns några firmor som sprutisolerar pu. Eller så kan man beställa gds-kit från england. jag är på gång med det efter att ha haft en firma som sprutisolerade här före förra vintern, blev superbra!

Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.