4 899 läst ·
5 svar
5k läst
5 svar
Hur ska man avsluta ett papptak så att vattnet släpper utan att dra in under?
Medlem
· Västra Götaland
· 1 710 inlägg
Vi har problem med läckage i skarven mellan två tak.
Jag byggde denna konstruktion för många år sedan när man var ung och dum, eller åtminstone yngre och dummare än idag.
Hur som helst.
Plåttaket fanns från början. Vid tillbygge lades det genomskinliga altantaket på den nya delen. Taken har sin lägsta punkt i skarven med varandra, vi lät därför tillverka en "hängränna", se bild nedan.
Det svarta är hängrännan, det gröna är plasttaket och det bruna plåttaket.
Plasttaket avslutas med en metalllist, och hänger ut över rännan så där tror jag inte det drar in nåt vatten.
Men på andra sidan fick vi lyfta på plåttaket, sticka den utstickande delen av hängrännan undan taket. Lade en massa tätningsmedel (typ nån byggfog/silikon) och drog sen fast plåttaket med vanliga plåtskruv (med gummitätning).
Nu skall vi ändå lägga om plåttaket (kommer bli ett vanligt papptak på rulle istället). Min fråga är då om ni har tips på hur vi gör detta bäst i just anslutningen mot "hängrännan"?
Jag funderar på två varianter:
1. Dra pappen några mm helt enkelt ut över kanten på hängrännan .
2. Komplettera 1. med att skaffa en plåt i vinkel som läggs under pappen och ner i hängrännan.
Hur hade ni gjort för att rätta till gamla misstag?

Jag byggde denna konstruktion för många år sedan när man var ung och dum, eller åtminstone yngre och dummare än idag.
Hur som helst.
Plåttaket fanns från början. Vid tillbygge lades det genomskinliga altantaket på den nya delen. Taken har sin lägsta punkt i skarven med varandra, vi lät därför tillverka en "hängränna", se bild nedan.
Det svarta är hängrännan, det gröna är plasttaket och det bruna plåttaket.
Plasttaket avslutas med en metalllist, och hänger ut över rännan så där tror jag inte det drar in nåt vatten.
Men på andra sidan fick vi lyfta på plåttaket, sticka den utstickande delen av hängrännan undan taket. Lade en massa tätningsmedel (typ nån byggfog/silikon) och drog sen fast plåttaket med vanliga plåtskruv (med gummitätning).
Nu skall vi ändå lägga om plåttaket (kommer bli ett vanligt papptak på rulle istället). Min fråga är då om ni har tips på hur vi gör detta bäst i just anslutningen mot "hängrännan"?
Jag funderar på två varianter:
1. Dra pappen några mm helt enkelt ut över kanten på hängrännan .
2. Komplettera 1. med att skaffa en plåt i vinkel som läggs under pappen och ner i hängrännan.
Hur hade ni gjort för att rätta till gamla misstag?
Snailman
Medlem
· Västra Götaland
· 5 586 inlägg
Snailman
Medlem
- Västra Götaland
- 5 586 inlägg
vet inte, men om du ska lägga en plåt på råsponten (typ fotplåt) så ska man även lägga papp undeer denna så det inte blir kondens på undersidan av plåten som blöter ner råsponten.
är lite olika vad papptillverkarna skriver i sina anvisningar nämligen...
är lite olika vad papptillverkarna skriver i sina anvisningar nämligen...
Medlem
· Västra Götaland
· 1 710 inlägg
Fotplåt och klister får det bli (med papp under). Låter vettigt. Kör ni med sådant asfaltklister som man värmer, känns bättre än de de kall-varianterna tycker jag.
Klicka här för att svara