4 483 läst ·
10 svar
4k läst
10 svar
Eternit tak
Taket på ladugården är rätt skitigt och med mossa på vissa ställen.
Nu är frågan hur man ska gå tillväga för att rengöra det.
Provade med högtryck på några plattor och det funkade bra.
Men sen har man läst att det är olämpligt med högtryck.
Hur ska jag göra?
Och sen kan det väl finnas asbest i det man spolar ner från taket?
Nu är frågan hur man ska gå tillväga för att rengöra det.
Provade med högtryck på några plattor och det funkade bra.
Men sen har man läst att det är olämpligt med högtryck.
Hur ska jag göra?
Och sen kan det väl finnas asbest i det man spolar ner från taket?
Självbyggare
· halland
· 242 inlägg
Det är ju inte olagligt att underhålla ett eternit tak.
Redigerat:
Risken man andas in eventuellt damm från eterniten när man spolar med högtryckstvätt får väl ses som rätt försumbar? Det man skall undvika är dock att köra nerifrån eftersom då blåser du in mossa mm under eterniten och givetvis även vatten. Kör med lift och jobba uppifrån så noll problem.
/Kent
/Kent
Man får inte utan tillstånd sprida eternit i naturen. Plockar du bort, river, tvättar med högtryck skapar du små partiklar.Helmersson skrev:
Därför kräver kommunerna att man redovisar vart asbesten deponeras.
Det är som att spilla motoroljan i naturen. Många gör det utan att man får göra det.
Kollar man med kommunen får man detta besked.
http://www.hsy.fi/se/avfallshanteri...ningar/farligt_avfall/Sidor/asbestavfall.aspx
http://www.arbetarskydd.se/om_arbetarskydd/annonsera/article3026153.ece
Redigerat:
Men man får väl för tusan spola av mossa utan tillstånd?BigGitt skrev:Man får inte utan tillstånd sprida eternit i naturen. Plockar du bort, river, tvättar med högtryck skapar du små partiklar.
Därför kräver kommunerna att man redovisar vart asbesten deponeras.
Det är som att spilla motoroljan i naturen. Många gör det utan att man får göra det.
Kollar man med kommunen får man detta besked.
[länk]
[länk]
Om man borrar ett hål i sin eternitfasad för t.ex en kabelgenomföring ska man söka tillstånd då också...
Redigerat:
Man måste kanske ha bygglov, man ändrar ju på utsidans utseende ;-)
Skickat från min mobil
Skickat från min mobil
Här är en länk till Arbetsmiljöverkets regler om Asbest som gäller vid yrkesmässig hantering.
AFS 2006:1
Givetvis bör man vara försiktig vid hantering av Asbest och ta till sig av vad som gäller yrkesmässigt men det är inte förbjudet att hantera det som privatperson heller.
Ska man köra det till tippen brukar dom vilja att man lämnar det i slutna säckar men det kan variera mellan olika orter..
AFS 2006:1
Givetvis bör man vara försiktig vid hantering av Asbest och ta till sig av vad som gäller yrkesmässigt men det är inte förbjudet att hantera det som privatperson heller.
Ska man köra det till tippen brukar dom vilja att man lämnar det i slutna säckar men det kan variera mellan olika orter..
Inte vid små arbeten. Men det kräver att du som utför det är medveten om risker. Inte borrar du detta underifrån och andas in?öringen skrev:
Klicka här för att svara