Bara på övervåningen?

Nej, känslan finns även på undervåningen

Det skulle alltså betyda att långsidorna trycks ut respektive in när vinden ligger på, på ena sidan av taket.

Har du någon innervägg parallellt med gavlarna?
Om nu ytterväggen är klen, så ser jag inte att golvspån på mellanbjälklaget skulle styva upp det.
Jag antar att ytterväggarna är skivade minst 1 lager på insidan?

Jag skulle gissa att det är takstolen som skulle behöva nån mer sträva...

Har du någon ritning på takstolen?

Det är lättare för folk att svara med lite bilder, blir mindre gissa då... :)
Så kanske du får nån fler än jag som skriver nåt...

Sätt upp ett vattenpass på väggen där du tycker det verkar röra sig mest, och titta på blåsan när det blåser.

Övervåningen består av ett stort allrum, två sovrum vid den ena gaveln och ett större sovrum med klädkammare på den andra sidan. Gavlarna är uppbyggda utifrån med lockpanel, vindskiva, liggande 45x45, stående 45x145 och liggande 45x45. Insidan har plywood och gipsskiva.
Takstolen ser ut enligt länken, förutom salningen vid Z.
Således två väggar som är parallella med gavlarna.
http://www.google.se/imgres?imgurl=http://takstolar.vimmerbyhus.se/gfx/mansardtakstol.jpg&imgrefurl=http://takstolar.vimmerbyhus.se/offertform.asp%3Ftyp%3Dmansardtakstol&h=341&w=600&sz=19&tbnid=Qd4wN4Ygg0p1gM:&tbnh=69&tbnw=122&prev=/search%3Fq%3Dmansardtakstol%26tbm%3Disch%26tbo%3Du&zoom=1&q=mansardtakstol&docid=EgjyKcAA68XK5M&hl=sv&sa=X&ei=XD9jT86ZKeik4gToh5iXCA&sqi=2&ved=0CDYQ9QEwAw&dur=10387

Redigerat:
Har du någon innervägg parallellt med gavlarna på nedre våningen? Helt eller delvis hela husets bredd?

Men jag har svårt att förstå, med den konstruktionen, att det skulle röra på sig så att man uppfattar det.
Det är ju ändå, skivat på utsidan, och 2x skiva på insidan av yttervägg.
Det enda som jag kan tänka mig är att ytterväggarna nere rör på sig.

Jag tolkar det som att du har byggt själv, då antar jag att man vet att det är riktigt gjort överallt.
När man bygger åt sig själv tenderar man ju att sätta en skruv extra, åtminstone jag... :)

På undervåningen som för övrigt är byggd i lättbetong (27 cm yttervägg/ 20 cm hjärtvägg) finns tre innerväggar (10 cm) som går paralellt med gaveln, dock ingen som går längs hela gaveln.
Jo, det stämmer att jag byggt det själv och har nog försökt följa alla anvisningar som finns..:-)

Ja, hoppas att nån kommer med nåt smart, för med de förutsättningarna så kan jag inte tänka mig att det ska behövas nåt mer.

Har du strandtomt vid kargt landskap eller? :rolleyes:

Nej men jag ser havet långt borta :)

Nu blir det golvspånskivor för att stabilisera golvet ytterligare samt strävor på vindsdelen och eventuell förstärkning av takstolarnas fastsättning. Vad man kan göra mer vet jag faktiskt inte, utan det är bara att hålla tummarna för att dom åtgärderna är tillräckliga.

Ska du riva upp golvet? Eller har det inte hunnit blivit något lagt?

Det blir till å riva upp golvet med golvvärme, lite extra jobb förstås, men inga större kostnader egentligen.

Fobo skrev :
Är det ordentligt avstyvat i stommen som takstolarna står på?
Jag vet inte exakt vad han menar, men det är något jag måste titta på i sammanhanget, men det kräver tyvärr också att golvet måste rivas upp.

cubix skrev:
På undervåningen som för övrigt är byggd i lättbetong (27 cm yttervägg/ 20 cm hjärtvägg) finns tre innerväggar (10 cm) som går paralellt med gaveln, dock ingen som går längs hela gaveln.
Jo, det stämmer att jag byggt det själv och har nog försökt följa alla anvisningar som finns..:-)
Om innerväggarna står så att dom stöttar ytterväggarna så kan knappast undervåningen röra sig.

Annars är det nog fara å färde, långa murade ytterväggar måste ha stöd eller armeras ordentligt.

De tre innerväggarna går mellan hjärtväggen och ytterväggarna, och den delen har jag inte byggt själv.

Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.