Jag funderar på att lägga nytt tak, det gamla är betongtegel.Men jag funderar på att lägga ett plåttak,men flera jag pratar med menar att plåt tak har dålig kvalitet och att färgen flagnar.
Men har en sommarstuga i stockholms skärgård där svärgubben la ett plåttak för ca 20 år sedan och det ser fortfarande ut som nytt.Hur är kvaliteten på plåttak och gör man bort sig om man lägger ett sånt?

S
beror på vilken plåt du köper. billigt ska du ej köpa.

SBH skrev:
beror på vilken plåt du köper. billigt ska du ej köpa.
Det var ju ett icke-kategoriskt svar...

Har plåttak av Plannja, Adecco och Byggmax..Wijo tror jag det är som gör Byggmax diton. Funkar lika bra allesammans. Det har nog hänt en del i utvecklingen av färg, för jag kan inte påstå att det flagnar ens på ställen som jag repat utan att laga.

Byggmax-plåten är 0.4 mm tjock, så den är lite sladdrigare och lättare att buckla. Men annars är det väldigt generiska produkter känns det som.

Göra bort sig..tja, sätta borrskruvarna utanför reglar, eller gänga ur dem...repa plåtarna mycket.. men inte så mycket som kan gå fel, bara att följa manualerna...

Den plåt som flagnar är väl för det mesta klassad som sekunda har jag fått för mig.

Den som flagnar är den gamla med plastisol färg,den nya färgen ska inte flagna på samma sätt säger tillverkarna iaf.

Klicka här för att svara
Produkter som diskuteras i tråden
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.