Ska beställa takstolar och undrar nu om vilket mått jag ska ha för Spännvidden.
Bredden på garageplattan ytterkant är 7.24m. Det kommer då även vara måttet utsida hammarband till utsida hammarband då dessa likt syllen läggs kant i kant med plattan.

Min fråga:
1) Är det detta mått (7.24m) som är Spännvidden ?

Hoppas på svar av någon kunnig forummedlem

Mikael_L
Jag är av åsikten att spännvidden egentligen är insidan hammarband.
Men dels är jag inte säker på detta och dels har jag sett så pass mycket att jag vet att det finns olika åsikter om detta.
Jag tror det är allra bäst att ha en dialog med takstolstillverkaren här.
Takstolstillverkaren vill också ofta ha en uppgist på upplagsbredd = bredd på hammarbandet.

Jag hade en bra dialog via telefon och att vi skickade lite underlag via epost fram och tillbaka gjorde att det blev bra och vi behövde aldrig sväva i osäkerhet om vad det skulle bli.
Jag fick en omgång ritningar i PDF också innan vi spikade beställningen.

Om du tänker ha utvändig spikad korsregling, med t.ex 45x45, så får du inte glömma det nu vid dimensioneringen.

Mikael_L. : Tack för svaret. Jag bifogar .pdf med ritning på takstolen. Som jag förstår är måttet 7240 spännvidden dvs mitt mått vad gäller bredd utsida hammarband (lika med mått utsida grundbalk).
145mm är hammarbandets bredd. 500mm är takfoten.

Kan dessa mått stämma till plattan med yttermått grund 7240 på bredden?

Ps. Kommer att ha läkt+utegips+panel utvändigt. Men det borde kanske inte påverka dessa mått, eller? Det tar väl bara tjockleken av detta ihop av de 500mm jag har som takfot?

Kanske lite surrigt inlägg men se om ni förstår :)

PS. Kommer givetvis kontakta tillverkaren, men lite nyfiken hur man tänker. Får ju vänta till måndag innan svar annars ;)

Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.