3 718 läst ·
3 svar
4k läst
3 svar
Fråga om takfotsbrädan
Hej!
Knåpar som bäst på taket på min utbyggnad och det börjar bli dags för att lägga takpannorna, men har lite fix med takfotsbrädor med mera först.
Jag har kikat på andra dela av huset och där är det gjort som så att den nedersta raden takpannor vilar på den lite upphöjda takfotsbrädan (för att de sista pannorna ska ha samma vinkel som alla andra). Det finns inga plåtar utmed takfötterna heller utan endast på gavlarna ovan vindskivorna.
Men
sen snubblade jag över denna länk som har en annan lösning:
http://www.takrenovering.n.nu/takrenovering
Där har de en lägre takfotsbräda, på vilken det ligger en plåt som verkar fästas på sponten/takpappen, på vilket det i sin tur spikas en extra bärläkt (som är lite högre än de andra)
-Är detta den nya standarden, för att vara extra försiktig beträffande fukt, eller är det bra två mer eller mindre lika bra sätt?
Tack påförhand!
Knåpar som bäst på taket på min utbyggnad och det börjar bli dags för att lägga takpannorna, men har lite fix med takfotsbrädor med mera först.
Jag har kikat på andra dela av huset och där är det gjort som så att den nedersta raden takpannor vilar på den lite upphöjda takfotsbrädan (för att de sista pannorna ska ha samma vinkel som alla andra). Det finns inga plåtar utmed takfötterna heller utan endast på gavlarna ovan vindskivorna.
Men
sen snubblade jag över denna länk som har en annan lösning:
http://www.takrenovering.n.nu/takrenovering
Där har de en lägre takfotsbräda, på vilken det ligger en plåt som verkar fästas på sponten/takpappen, på vilket det i sin tur spikas en extra bärläkt (som är lite högre än de andra)
-Är detta den nya standarden, för att vara extra försiktig beträffande fukt, eller är det bra två mer eller mindre lika bra sätt?
Tack påförhand!
Man brukar ju lägga en bärläkt på högkant t ex... Finns säkert andra sätt också... Sen brukar man ju ha en fotplåt längst ner, den ska sitta under pappen...
Fotplåten ska ju sluta i hängrännan...
Sent from my LT15i using Byggahus
Fotplåten ska ju sluta i hängrännan...
Sent from my LT15i using Byggahus
Jaha, en fotplåt under pappen?
Jag trodde man vek in pappen under spontens ytterkant bara och sen drog dit takfotsskivan (jag pratar alltså inte om gavlarna och vindskivorna, utan "längs med" taket).
Vart avslutar man pappen då? Precis i "bocken" på plåten eller fästs den upp på (och över?) takfotsbrädan?
Jag trodde man vek in pappen under spontens ytterkant bara och sen drog dit takfotsskivan (jag pratar alltså inte om gavlarna och vindskivorna, utan "längs med" taket).
Vart avslutar man pappen då? Precis i "bocken" på plåten eller fästs den upp på (och över?) takfotsbrädan?
Alltså, skulle jag göra helt rätt så skulle jag först skära en smalare remsa (ca 20 cm) takpapp och klistra/spika längs med hela takfoten och låta pappen sticka ut 1-2 cm över kanten på råsponten. Därefter spika fast en fotplåt på denna papp. Sedan lägga takpapp som överlappar denna fotplåt (och så jobba sig vidare upp längs taket).
Sedan kommer ströläkt och bärläkt på, och den understa bärläkten gör jag tjockare (i mitt fall fäster jag rännkrokarna nedsänkta på nedersta bärläkten, så det är snarare en "bärbräda" än en bärläkt.
På denna bärplanka (och över rännkrokarna) kommer en dropplåt som mynnar _i_ hängrännan (den tidigare nämna fotplåten mynnar _under_ hängrännan, för att skvallra för mig om pannorna är otäta någonstans), och så slutligen ett fågelband innan jag lägger dit takpannorna. Denna andra halva av konstruktionen ser ut ungefär såhär (fast här är en kombinerad plåt+fågelband, det är lite deluxe... http://www.byggfaktadocu.se/takfot-fotplat-fagelband-och-forhojd-barlakt-24086/nyhet.html)
Se även http://www.byggahus.se/forum/tak-vind/118011-montering-takfotsplat-rannkrokar.html för en alternativ lösning med rännkrokarna infrästa i råsponten.
Sedan kommer ströläkt och bärläkt på, och den understa bärläkten gör jag tjockare (i mitt fall fäster jag rännkrokarna nedsänkta på nedersta bärläkten, så det är snarare en "bärbräda" än en bärläkt.
På denna bärplanka (och över rännkrokarna) kommer en dropplåt som mynnar _i_ hängrännan (den tidigare nämna fotplåten mynnar _under_ hängrännan, för att skvallra för mig om pannorna är otäta någonstans), och så slutligen ett fågelband innan jag lägger dit takpannorna. Denna andra halva av konstruktionen ser ut ungefär såhär (fast här är en kombinerad plåt+fågelband, det är lite deluxe... http://www.byggfaktadocu.se/takfot-fotplat-fagelband-och-forhojd-barlakt-24086/nyhet.html)
Se även http://www.byggahus.se/forum/tak-vind/118011-montering-takfotsplat-rannkrokar.html för en alternativ lösning med rännkrokarna infrästa i råsponten.
Redigerat:
Klicka här för att svara