Hej,
Vi ha ett litet projekt som vi skulle behöva lite tips/hjälp med hur man borde gå vidare då vi inte gjort något liknade tidigare.

Vi bor i ett hus som är påbyggt i omgångar (första delen är från 1912. Stora tillbyggnaden gjordes på 70-talet). Många delar är bra och den tidigare ägaren genomförde ett antal bra renoveringar inkl. ny dränering, byte från olja till bergvärme, nytt badrum m.m.

Tyvärr så resulterade bytet från oljepanna till bergvärme att det började växa mögel på vinden – något som har fått fortgå under kanske 6-7 år. Besiktningsmannen som genomförde besiktningen meddelade att det som behöver göras är att öka ventilationen från boutrymmena vilket nu görs via mekanisk frånluftsventilation.

Efter att ha läst på lite kan jag dock konstatera att detta nog inte är hela sanningen då jag tycker att det verkar som att värmen stiger upp, inte genom taket utan via väggarna. Varför tror jag det? Jo, all beväxtning börjar nere vid takfoten (där det idag inte finns någon ventilation) medan det i mitten av vinden saknas synlig beväxtning.

Efter att ha genomfört egna fuktmätningar kan jag dock konstatera att det fortfarande är en förhöjd fukthalt. Jag vill nu därför lösa detta problem en gång för alla.

Följande begränsningar finns:
1. Vi tänker inte riva yttertaket (virket är inte ruttet/mjukt och tegelpannorna är ok i ca 20+år till)
2. Vi tänker inte riva innertaket till boytan.
3. Vinden kommer aldrig att användas till annat än förvaring av byggmaterial då den är liten (150cm i takhöjd vid nocken)

För att hålla kostnaderna på en rimlig nivå är vi beredda på att göra en hel del av arbete själva (vilket är något vi gillar att göra) men inser också att det är värt att någon annan exempelvis blästrar rent innan vi drar på gift/färg etc.

Det vi skulle vilja ha tips på är nu:
1. Hur skulle ni lägga upp arbetet? Hur blir vi av med möglet och vilka delar borde bytas ut (ex gamla isoleringen som säkert kommer att innehålla rester av mögel från saneringen).

2. Hur kan man skydda den nya ytan mot nya angrepp. Kan man ex. måla ytan så att den blir mer lättunderhållen?

3. Hur bör vi konstruera den nya vinden? Ska man isolera insidan av yttertaket istället för innertaket? Kan man ex göra det till en ”varm(are) vind” eller hur ska man skapa ett bra klimat där uppe för annat än mögel?

Tacksam för alla tips och förslag.
vindsbild.JPG
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Jag går i exakt samma tankar. Jag funderar på att byta ut den gamla isoleringen ovan innertaket. Tar bort den innan saneringen. Sen är funderingen om man ska ha ångspärr mot innertaket om byter till cellulosaskivor eller annan ekofiber.
Måste man blästra ytorna rena från påväxt? Räcker det inte att behandla med Boracol eller Mögelfri?

Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.