9 767 läst ·
8 svar
10k läst
8 svar
Ska takpappen vara under nockbrädan eller tvärtom?
Hej!
Jag undrar hur jag ska göramed nockbrädan.
Ska jag först lägga pappvåder som överlappar nocken och där på nockbrädan, utan ytterligare papp på, eller ska nockbrädan fästas direkt an mot sponten oh sen rubbet pappas?
Undrar också om rimliga dimensioner på nockbrädan och hur den fästs. Takstolarna ger ju bara en spetsig "ås" eller kant eller vad man ska säga och är ju inget för en regel att vila på. ELelr borde jag ha kapat till en platt anläggningsyta i toppen på takstolarna innan jag spontae? Det är ju för sent nu, så hur gör man i så fall?
Tack på förhand!
Jag undrar hur jag ska göramed nockbrädan.
Ska jag först lägga pappvåder som överlappar nocken och där på nockbrädan, utan ytterligare papp på, eller ska nockbrädan fästas direkt an mot sponten oh sen rubbet pappas?
Undrar också om rimliga dimensioner på nockbrädan och hur den fästs. Takstolarna ger ju bara en spetsig "ås" eller kant eller vad man ska säga och är ju inget för en regel att vila på. ELelr borde jag ha kapat till en platt anläggningsyta i toppen på takstolarna innan jag spontae? Det är ju för sent nu, så hur gör man i så fall?
Tack på förhand!
På mitt hus är nockbrädan inte inklädd med papp. Så den har ruttnat. Men den har å andra sidan suttit där väldigt länge och det är dags att göra om taket.
Det kommer ske nästa år och jag kommer lägga papp även på nockbrädan. Men vad expertisen säger vet jag inte ...
Det kommer ske nästa år och jag kommer lägga papp även på nockbrädan. Men vad expertisen säger vet jag inte ...
Jag har en 45x45 som nockbräda under papp och sedan en 45x45 uppepå den utan skydd för att fästa nockpannorna i. Om det är rätt eller fel har jag ingen aning om. Gjorde så för att kunna byta den översta vid behov.
Gjorde precis som Drömhus gjort. Blev dock 45x95 under pappen och en kluven bit trall över. Övre biten blev nog 28x82. Ska mura nocken så den får inte så mycket väta. Förra nockbrädan var hel ovan pappen och som ny under allt bruk.
Redigerat:
är höjden bara beroende på vilken typ av nockpanna man väljer eller finns det en standard?
Klicka här för att svara