6 121 läst ·
8 svar
6k läst
8 svar
diff på bär/ströläkt
På mitt befitliga tak ligger ströläkt 16 mm och bärläkt 22 mm..
eftersom jag ska bygga ut taksprånget så behöer jag ju ny strö och bärläkt.
Kan jag då fortsätta med 25 mm strö och 25mm bärläkt, kan man se att pannorna höjer sig?
Det rör sig alltså om 12 mm skillnad,
Till brorsans tak använde vi råspont 17mm klyvd på mitten till strö, ska jag fortsätta så?
Smidigare att slipa såga
/Johan
eftersom jag ska bygga ut taksprånget så behöer jag ju ny strö och bärläkt.
Kan jag då fortsätta med 25 mm strö och 25mm bärläkt, kan man se att pannorna höjer sig?
Det rör sig alltså om 12 mm skillnad,
Till brorsans tak använde vi råspont 17mm klyvd på mitten till strö, ska jag fortsätta så?
Smidigare att slipa såga
/Johan
Medlem
· Dalarna
· 20 inlägg
Hej
Det brukar finnas 12x45mm ströläkt, kör den med 25 mm bärläkt så kommer du nära nog. Man brukar ställa den nedersta bärläkten på högkant ( riktiga måttet ska vara 25x38 ) då får du nedersta pannraden i rätt lutning.
Det brukar finnas 12x45mm ströläkt, kör den med 25 mm bärläkt så kommer du nära nog. Man brukar ställa den nedersta bärläkten på högkant ( riktiga måttet ska vara 25x38 ) då får du nedersta pannraden i rätt lutning.
Använd absolut inte 12mm ströläkt! Det är något man gjorde förr i tiden och är/var helt vansinnigt. 12mm räcker inte för att säkerställa att undertaket fungerar som avsett då även små mängder skräp kan proppa igen mellanrummet mellan bärläkt och underlagspapp. Eventuell nedböjning mellan bärläktens upplag resulterar även i att bärläkten lägger sig dikt mot pappen.
Kör på 17mm strö och försök hitta 22-23mm virke till bärläkt. Om du är orolig för stabiliteten kan du minska s-avståndet mellan ströläkten. Har iofs svårt att tro att skillnaden mellan 17+25 och 16+22mm skulle synas nerifrån.
Kör på 17mm strö och försök hitta 22-23mm virke till bärläkt. Om du är orolig för stabiliteten kan du minska s-avståndet mellan ströläkten. Har iofs svårt att tro att skillnaden mellan 17+25 och 16+22mm skulle synas nerifrån.
Medlem
· västragötaland
· 1 558 inlägg
Man ska köra 22-22 eller 25-25 det gammal 12-16 är inte godkänt längre många använder det fortfarande men som sagt inte godkänt. Andningen ska vara med moderna betong pannor med nockband och nya sortens papp blir taken så tätat så det kan bli kondens om man inte har tillräckligt luftspalt har jag hört så mycket skräp kommer inte under.
Nu blev det ju så för att vi bara bygger ut taksprånget, vet inte om man skulle se att taket blir lite högre om jag skulle använt 25 strö läkt,
Blir nog att byta papp å pannor inom en 5 års period ändå..
Blir nog att byta papp å pannor inom en 5 års period ändå..
Men om det är så på resten av taket spelar det väl mindre roll om det är det på taksprånget också... Vad rör det sig om, någon pannrad?
Medlem
· västragötaland
· 1 558 inlägg
Då ska du ju självklart lägga samma som på resten av taket allt annat kommer synas.
Klicka här för att svara