Ja, jag såg det vid en genomläsning av en del trådar nu. Jag har förstått principen, kommer inte isolera om innertaket. Inte utan en del andra åtgärder också iallafall.

Och när det är dags för takomläggning kommer det bli utvändig isolering ...

• Gilla
janwide och 1 till
  • Laddar…
Nu har jag hittat en sorptionsavfuktare jag kommer slå till på. Återkommer när jag fått den på plats på vinden.

Och sedan med uppföljning senare i vinter om utfallet ...

Vad blev det för avfuktare? Ser fram emot uppföljning.

janwide
frimson skrev:
Nu har jag hittat en sorptionsavfuktare jag kommer slå till på. Återkommer när jag fått den på plats på vinden.

Och sedan med uppföljning senare i vinter om utfallet ...
Se till att sätta igen alla ventiler och ev. luftspalt innan du kör igång avfuktaren.

Den avfuktare jag har kollat på heter Zibro DD108. Tror att det är en ganska enkel modell.

Två minus har den, enligt recensioner: Någon har upplevt gnissel. Men det kommer inte vara ett problem hos mig då den ska stå på vinden. Sedan är tydligen bruksanvisningen helt åt skogen, men den hade jag ju inte läst ändå :-)
Men det är klart, har någon ett tips på bättre maskin, så lyssnar jag!

Ja, janwide, jag kommer stänga igen. Jag har faktiskt redan nu riktigt lite ventilation. Vet inte varför man byggt så från början, men de enda öppningar som finns är två små fönster på gavlarna. Helt stängt vid takfot, inga ventiler i övrigt ...

frimson skrev:
Den avfuktare jag har kollat på heter Zibro DD108. Tror att det är en ganska enkel modell.

Två minus har den, enligt recensioner: Någon har upplevt gnissel. Men det kommer inte vara ett problem hos mig då den ska stå på vinden. Sedan är tydligen bruksanvisningen helt åt skogen, men den hade jag ju inte läst ändå :-)
Men det är klart, har någon ett tips på bättre maskin, så lyssnar jag!

Ja, janwide, jag kommer stänga igen. Jag har faktiskt redan nu riktigt lite ventilation. Vet inte varför man byggt så från början, men de enda öppningar som finns är två små fönster på gavlarna. Helt stängt vid takfot, inga ventiler i övrigt ...
Ett tredje minus är att den inte funkar på vinden, om du inte har en varmvind.

Såg att det var en sorptionsavfuktare så funkar kanske den gör på vinden, men det finns bättre alternativ är denna. Kolla på http://www.lfs-web.se/Vind.htm där finns mycket nyttigt att läsa.

Redigerat:
Det finns bättre alternativ, ser jag. Men nu testar jag ändå den jag kollat på. Byter jag upp mig till ett bättre system senare kan jag använda den någon annanstans.

Kondensavfuktaren i källaren ger väl med sig inom ett par år kan jag tänka mig till exempel ...

Det är ju en viss skillnad i pris mellan Zibron och de som säljs av Ljungby Fukt och ....
Återkom gärna med en recension av hur Zibron funkar hos dig. Skulle eventuellt kunna vara intressant för mig att ställa upp en sån vissa tider på året.

Ja, så här ett drygt år senare har jag nu installerat Zibron på vinden (den fick gå i källaren, eftersom min gamla kondensavfuktare började lukta bränt). Luftfuktigheten på vinden sjönk från drygt 85% till runt 75% ganska omgående. Där har det legat den veckan som gått sedan jag ställde upp den. Temperaturen har legat kring 3 grader.

Jag kollar fuktigheten med en enkel hygrometer/termometer (kopplad till en Tellstick net). Så felmarginalen kan vara ganska stor har jag förstått.

Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.