Hej,

Har som många andra fått problem med fukt på vinden efter att ha installerat bergvärme från oljeeldning. Funderar på att sätta upp ett tätskikt i taket på övervåning, och funderar på att måla med våtrumsskikt i taket, och en bit ner på väggarna, detta borde ju minska vandringen av varm fuktig luft upp på vinden. Skulle det fungera? I så fall hur långt ner på väggarna måste man måla? Tänkte använda mig av biltemas billiga våtrumsskikt. Nån som har erfarenhet av liknande projekt? Huset är från 20 talet med kallvind.

Jag tror det är fel väg att gå, sätt in en avfuktare på vinden istället!

Det är med största sannolikhet konvektion som är problemet - hjälper inte att måla. Antingen får du sätta plast - det går men är ett jäkla jobb. Så har jag gjort på min kåk eller så får du vidta åtgärder i själva vindsutrymmet eller isolera taket.

Tack för svaren, avfuktare funkar nog, men risken är ju att jag försöker avfukta hela världen, inte direkt tätt uppe på vinden, ingen tillgänglig el eller nånstans att göra av vattnet heller. Sen drar väl en avfuktare en del el och väsnas.

Min tanke är att om man målar med tätskikt avsett för våtrum så blir det samma som att plasta? Eller tänker jag fel?

Det är nästintill omöjligt att få det så tätt som behövs.

Googla diffusion och konvektion - två helt olika mekanismer. Den sistnämnda är ditt problem. Färg motverkar bara den förstnämnda.

Plast är det enda alternativet om du skall lösa problemet från bodelen.

Klicka här för att svara
Produkter som diskuteras i tråden
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.