Hej,
Funderar på att köpa ett litet radhus. När jag gick och kollade fasaden (som behöver målas om, men låt oss inte fastna vid detta) så reagerade jag över hur det såg ut uppe vid taket (se bilderna). Är det normalt med "gluggen" mellan plåtskivorna? Är det tillräckliga vindskivor? Ska det inte finnas brädor som täcker insidan av taket på den utskjutande delen?
Är i första hand rädd för fuktskador, givetvis.
Det här var enda fasaden i hela området som såg ut så här, vad jag kunde se. De övriga hade helt "stängt" mellan fasad och tak och taket låg kloss mot fasaden och stack inte ut en halvmeter som på "mitt" hus.
Jag tar tacksamt emot alla synpunkter.
Funderar på att köpa ett litet radhus. När jag gick och kollade fasaden (som behöver målas om, men låt oss inte fastna vid detta) så reagerade jag över hur det såg ut uppe vid taket (se bilderna). Är det normalt med "gluggen" mellan plåtskivorna? Är det tillräckliga vindskivor? Ska det inte finnas brädor som täcker insidan av taket på den utskjutande delen?
Är i första hand rädd för fuktskador, givetvis.
Det här var enda fasaden i hela området som såg ut så här, vad jag kunde se. De övriga hade helt "stängt" mellan fasad och tak och taket låg kloss mot fasaden och stack inte ut en halvmeter som på "mitt" hus.
Jag tar tacksamt emot alla synpunkter.
Inloggade ser högupplösta bilder
Logga in
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Inloggade ser högupplösta bilder
Logga in
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Redigerat:
Ovanlig konstruktion om inte annat. Normalt så brukar ju takfoten bestå av utskjutande takreglar och råspont, med papp, läkt och plåt över. Här är det bara läkt + plåt som utgör takfot. Om det är ett problem är svårt att avgöra utifrån bilderna. Kanske har man gjort någon slags budgetrenovering?
Ser ju lite vanskligt ut. Besiktade precis vårt Älvsbyhus som såg väldigt bra ut. Där var det takreglar, armerad trampsäker plastfolie, läkt och takpannor ytterst. Viss budgetlösning tyckte besiktningsmannen men det har funkat i 18 år och såg väldigt fint ut där uppe. Få se hur beständig den där.
Grundstött
· Halland
· 28 345 inlägg
Medlem
· västragötaland
· 1 558 inlägg
Medlem
· västragötaland
· 1 558 inlägg
Klart det går att gå på tak men plåt och läkt (grövre) gjort det många gånger.