Byggahus.se

Takpannor eller plåt?

1. T
    Medlem Nivå 7
    Har alltid haft tanke att köra på plåt när det gäller taket dels för snabbare att lägga ut. Men funderar lite. Vad skulle ni köra? sen är det större risk för läckage om man kör plåt?
    Såg också att takpannor är billigare än plåt?

2. Stefan N
    Verktygstokig · Nivå 20
    Vilken plåt pratar vi om? TP? Då skulle jag alla dagar i veckan hellre ta pannor, tycker det ser för risigt ut med den plåten. Är det bandtäckning så är det oftast snyggare, beror dock lite på hustypen.

3. A
    Medlem · Nivå 19
    Om vi pratar om vanlig korrugerad plåt så går det snabbt och enkelt att lägga. Det är lätt att få det tätt och det har bra livslängd. Sedan är det inte det snyggaste att ha på ett hus, men på uthus fungerar det bra utseendemässigt tycker jag. Bandfalsad plåt är både bättre, snyggare och dyrare.

4. T
    Medlem Nivå 7
    Ett garage vi pratar om.
    Nja, jag bara kollade takplåt opl20, för sitter och räknar ut lite ungefärligt materialkostnad och vet inte riktigt vad för plåt jag tänkt.
    Alltid tänkt att plåt skulle vara billigare, enklare och snabbare att får på taket. Men kanske inte är så?
    Viktigast är iaf att det blir tät och inte läcker, men jo, ska väl vara billigast pris också =)

Redigerat 7 apr 2015 20:57