Det har rostat hål i rännorna på sommarhuset. Funderar på att bara byta rännorna och alltså behålla krokar och stuprör. Nån som har erfarenhet?
Jag vill gärna slippa bråka med nya krokar tills pappen behöver bytas.

Jag har (ungefär) samma problem. Intresserad av svar jag med :)

Y
Ifall krokarna är hela och nya rännorna passar i dom så hade jag inte bytt iaf om det är någon tröst. :)

Ok, tack, jag provar och ser om det går. Det kan väl inte bli värre än misslyckat...

Rapport: Det var ju enkelt. En sida på kanske 30 minuter. Känns fånigt att jag dragit mig för det här i två år.
De nya hängrännorna är lite djupare än de gamla så krokarna och röret passade inte perfekt men det funkar. De gamla delarna är galvade och verkar hålla väldigt länge. Var inte så imponerad av hur Bauhaus grejer sitter ihop men det blev billigt. Det finns minst två olika breda rännor så det behöver man ha koll på.

Kolla stuprören också för säkerhets skull.
Just nedanför taket, där de böjs in mot väggen och det vertikala stupröret, kan det rosta hål.
Förmodligen för att vattnet droppar/rinner ner och "slår hål" i rörväggen vid vinkeln.

Tilläggsfråga: vågar man rikta om befintliga krokar? Jag har för lite fall på en sida på huset men vet inte om jag vågar ge mig på att bocka om befintliga krokar. Vill ju liksom inte riskera att förstöra infästningen av dem.

Det finns ju ngn sorts specialverktyg för det, antar att det skall fungera att köra med krokarna på plats. Det skall ju då fungera så att det inte blir ngn. belsatning på infästningen. Om du däremot bara försöker bocka dem så är ju materialet nästan lika grovt som en kofot, så de lär bryta sönder taket innan de böjer sig.

Finns specialverktyg för det men går oftast böja med handen men kroken måste ju sitta fast inte alltid som gör det om dom är riktigt gamla.

Y
Jag slet i mina krokar för lyckas fuska fram ett bättre fall men lärde mig då att visst, man kan påverka svackor och mindre justeringar. Större vinkeländringar på fästena ger snarare en tippningseffekt. Istället för att rännan ligger plant, så börjar den tippa neråt så vatten/snö trillar över kanten. (symboliskt förklarat).

Det gör inget om lite vatten är kvar, det dunstar bort.
Gör rent rännorna, ta en kanna vatten och häll i motsatt ände till stupröret. och se hur det beter sig.
Blir det någon vattensamling någonstans så börja vålda lite i fästena där, håll ett öga på om skruvarna/spikarna verkar klara av det och inte dras loss.

Krokarna i sig är ju gjorda för klara av att bära snö, så jag vore mer rädd för skruvarna.
Speciellt dagens kassa rostfria som går av när man monterar nya krokar. :mad:

• Gilla
magda136
  • Laddar…
Tack för bra input! Jag ska undersöka lite närmare vad som är möjligt, men vara väldigt försiktig så jag inte bänder sönder någon infästning.

Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.