Byggahus.se

Skadedjur i vindsgolvet

1. F
    Medlem Nivå 6
    Usch, upptäckte att någon äter upp golvet uppe på vinden. :( Har tidigare sett ett litet angrepp, men nu var det mer. Har sökt och sett att det kan röra sig om ett antal olika typer av skadedjur. Någon här som vågar sig på en gissning vilken typ det rör sig om?

Jag får ta och kontakta Anticimex nästa vecka.

Inloggade ser högupplösta bilder Logga in
    vinden_skadedjur.png

2. anders07
    Medlem · Nivå 15
    Strimmig trägnagare är jag rätt säker på. Att det finns små "mjölhögar" visar att de är aktiva och att det finns aktiva djur där just nu...

3. Y
    Medlem · Nivå 18
    Min erfarenhet av detta är att; Hemförsäkringen står för anticimex kommer och sprutar gift två gånger. Utöver det så kommer anticimex påpeka att för detta verkligen ska upphöra så behöver man förändra klimatet så djuren inte trivs. Med andra ord så får det inte vara fuktigt. Värme eller avfuktare. dyrt...

4. Ö
    Medlem Nivå 9
    Ser ut att vara relativ små angrepp. Om virket är gammalt och angreppen inte värre än så, är det inte speciellt mycket att oroa sig för. Eftersom angreppen verkar lätta att komma åt så finns det medel att stryka på, alternativ värmebehandla. Krypen dör vid temperatur över 50+. Värmepistol?

5. F
    Medlem Nivå 6
    Strimmig trägnagare alltså. Okej, stort tack för det och för tipsen! Jag har en värmepistol, men jag penslade på lite terpentin för en stund sedan, och jag tänker att det i kombination med värme kan vara farligt. Men om ett par dagar kanske det kan vara något att testa!

Jag ska ta och söka efter lite andra medel än terpentin.