Ska byta tak. Till Plannja Royal plåt. (Tegelpanne liknande plåt)
Vad ska jag ha för strö samt bärläkt? Hittar ingen lista någonstans trots googling i 40 minuter.
Så vad ska jag ha för läktdimmensioner?
Huset är ett sommarhus i härjedalen, då det kan bli upp mot 3 dm snö på taket. Taket är ca 40 kvm per sida.
Vad ska jag ha för strö samt bärläkt? Hittar ingen lista någonstans trots googling i 40 minuter.
Så vad ska jag ha för läktdimmensioner?
Huset är ett sommarhus i härjedalen, då det kan bli upp mot 3 dm snö på taket. Taket är ca 40 kvm per sida.
Medlem
· västragötaland
· 1 558 inlägg
Vanlig 45X25 är det man använder.
Grundstött
· Halland
· 28 345 inlägg
http://www.takrenovering.n.nu/takrenovering
Detta är väl så nära standard man kan komma och finns på alla brädgårdar/byggvaruhus.
Grundstött
· Halland
· 28 345 inlägg
Nej det tror jag inte.
Enklast kör man med standarddimensioner, dvs 25 x 38.
Förr hade man klenare ströläkt för att spara pengar, men det tror jag är slut.
En ytterligare dimension gör det hela bara dyrare.
Och bara 12 mm tjocklek på ströläkten leder nog till att mer skräp fastnar och stoppar upp avrinningen på taket och skapar problem.
Men ta gärna fram monteringsanvisning för något tak som säger annorlunda.
Det är ju "til syvende och sidst" tillverkarens monteringsanvisningar som gäller, eller hur
Enklast kör man med standarddimensioner, dvs 25 x 38.
Förr hade man klenare ströläkt för att spara pengar, men det tror jag är slut.
En ytterligare dimension gör det hela bara dyrare.
Och bara 12 mm tjocklek på ströläkten leder nog till att mer skräp fastnar och stoppar upp avrinningen på taket och skapar problem.
Men ta gärna fram monteringsanvisning för något tak som säger annorlunda.
Det är ju "til syvende och sidst" tillverkarens monteringsanvisningar som gäller, eller hur
Klicka här för att svara

