Ska byta tak. Till Plannja Royal plåt. (Tegelpanne liknande plåt)
Vad ska jag ha för strö samt bärläkt? Hittar ingen lista någonstans trots googling i 40 minuter.

Så vad ska jag ha för läktdimmensioner?
Huset är ett sommarhus i härjedalen, då det kan bli upp mot 3 dm snö på taket. Taket är ca 40 kvm per sida.
 
Vanlig 45X25 är det man använder.
 
Ströläkten läggs lodrätt från takfot till nock, rekommenderad dimension 25 x 38 mm, dock minst 25 x 25 mm
Bärläkten skall ha min dimension 25 x 38 mm
http://www.takrenovering.n.nu/takrenovering

Detta är väl så nära standard man kan komma och finns på alla brädgårdar/byggvaruhus.
 
KnockOnWood skrev:
[länk]

Detta är väl så nära standard man kan komma och finns på alla brädgårdar/byggvaruhus.
Ok. Men det är plåt jag skall lägga. Brukar man inte använda 12*50 till ströläkt? Och 25*38 eller 25*50 till bärläkt?
 
Nej det tror jag inte.
Enklast kör man med standarddimensioner, dvs 25 x 38.

Förr hade man klenare ströläkt för att spara pengar, men det tror jag är slut.
En ytterligare dimension gör det hela bara dyrare.
Och bara 12 mm tjocklek på ströläkten leder nog till att mer skräp fastnar och stoppar upp avrinningen på taket och skapar problem.

Men ta gärna fram monteringsanvisning för något tak som säger annorlunda.
Det är ju "til syvende och sidst" tillverkarens monteringsanvisningar som gäller, eller hur :)
 
Använd inte smalare läkt än 50 mm det blir nog svårt att träffa med skruven ändå.
 
  • Gilla
Joak
  • Laddar…
Screenshot_2015-04-04-04-55-02.png
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
Tack för svar. =) Och tack för listan!
 
Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.