Hej!

Jag har planer att inom ett år eller två bygga ut huset. Jobbar på bygglovsansökan redan nu så att jag har allt sånt klart till nästa vår då jag hoppas kunna börja bygga.

Det nuvarande taket är svart betongtegel som kan vara allt mellan 30 och 50 år gammalt (Jag har sett ett foto från huset från 60-talet, då är det rött tegel på taket), så det är dags att göra något åt det.

Men när jag varit ute på vinden, och även tittat på kattvindarna så tycker jag det ser ut som att underlaget som är av pärtor är väldigt fina. Det är bara runt skorstenen det ser lite mörkt ut, och man skulle behöva jobba lite på det.

Det jag funderar på är alltså om jag inte bara ska köra en sån där behandling på det befintliga taket, så att betongteglet "blir som nytt", och laga underlaget runt skorstenen, samt byta metalldetaljer och steg och sånt där - ÄVEN fast jag ska bygga ut taket och det isåfall blir helt annat underlag på den nya biten?

Det låter ju avsevärt mycket billigare och enklare att göra så, men förlorar jag mycket på det? Går det att skarva ett tak så att en del är råspont och en annan del pärtor så att det inte läcker?

Om du tror att betongpannorna blir "som nya" av behandlingen så kommer du bli besviken.
Lägg om allt så slipper du göra det om några år. Betongpannors livslängd beräknas ju va mellan 30-40 år.

Visst kan du göra så, men du kommer förr eller senare hamna i ett läge där du kommer behöva byta ut dina gamla pannor och detta långt tidigare än de nya så klart. Följden av detta är att du kommer ha olika utseende på dina tak under lång tid.

Nej, gör det rätt från början så slipper du dessutom oroa dig för läckage i skarven.

Frågan är ju hur läkt och papp är under pannor det som är det viktiga ju.

Tack för svaren!

Ja, det är väl lika bra att göra det ordentligt.

Med risk att låta lat, riskerar jag något om jag låter pärtorna ligga kvar, men lägger ny råspont ovanpå den?
Alltså, att jag tar bort pannor och läkt och ev. papp, och sedan kör på ny råspont, med papp och läkt?

Borde jag ha luftspalt mellan nya råsponten och pärtorna isåfall?

Jag hade rivit bort dom först.

Precis, blir det inte svårt att få råsponten att ligga bra/plant på stickorna dessutom?

Begärde en offert för att lägga om mitt tak, och då berättade han att de vanligtvis när det är pärtor tar bort tegel och läkt, sedan slår på asfaltsboard, och kör på ny läkt och nya pannor! Det är det billiga alternativet. Sedan är det andra alternativet att ta bort allt och lägga ny råspont direkt på takstolarna.

Då vet ni, om det var någon som hade liknande funderingar! :)

skaggetse skrev:
Begärde en offert för att lägga om mitt tak, och då berättade han att de vanligtvis när det är pärtor tar bort tegel och läkt, sedan slår på asfaltsboard, och kör på ny läkt och nya pannor! Det är det billiga alternativet. Sedan är det andra alternativet att ta bort allt och lägga ny råspont direkt på takstolarna.

Då vet ni, om det var någon som hade liknande funderingar! :)
Jag skulle nog ha gjort så, fast med oljehärdad masonite...

Jag la oljehärdad masonit på mitt tak, pärtorna (eller sticketaket som man säger här) ligger kvar under. Det blir ju inte helt plant, om inte annat läggs ju masoniten omlott så läkten och följaktligen pannorna buktar något här och var - någon takäggarfetischt skulle säkert anmärka men det är inget som syns tycker jag i alla fall.

• Gilla
mexitegel
  • Laddar…
Ja, precis - det heter sticketak :)

Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.