Tak & Vind
prototypen: Ja det finns, och man fäster de med häftklammer. Protte Och då kommer väl frågan var de är köpta, OBS byggmarknad!
hantverkare1: Bra att det löste sig! Vet Monier om denna tråd? I så fall är det inte så hjältemodigt.
anders07: Jag "fuskrenoverade" en lägenhet tidigare och då lade jag gipsspackel (OBS! Inte gipsputs!) utan remsa i skarvarna och slipade försiktigt, försiktigt ner det till samma nivå som skivan. Sen köpte jag en lite dyrare mer täckande takfärg (Caprol vill jag minnas)... Det syntes kanppt alls var skarvarna var då. Om det spruckit senare vet jag itne men köparen har aldrig haört av sig i alla
ivarssonivar: [citat] Som sagt fula som stryk sen är många andra fel som: Ingen färg på insidan av ränna och rör bara grund färg "vanlig ränna" har färg på insidan. Inga krok utan stag band i rännan vilket gör att den inte tål i närheten lika mycket snö och is som "vanlig ränna". Plåten är av en mjukar typ än i "vanlig ränna"vilket gör att den inte tål i närheten lika mycket snö och is
Hennke85: 271 visningar och inget svar bör väl bevisa att mansardpannan inte finns i verkligheten.
KnockOnWood: Ja, det är nog ganska troligt att brandsäkerhetskontrollanten vill kunna inspektera skorstenen i hela dess längd. (Hos mig var den enda anmärkningen just på hur det var gjort på kallvinden.)
Elkludde: [citat] OK det är pannplåt,ser nu när jag kollade bilderna
daoo: Härligt, tack för svaret! Lutar åt att öppna plånboken då ;) Även om det är lockande att bygga ett eget system...
The_Nyll: Jag sätter ju en dörr till ingång i ett hörn så jag får nog lite dö utrymme bakom den som säga i hörnet där jag nog sätter en trappa upp. nja, min fråga var lixom, om man tittar på dem där ritningar jag fick som förslag där så var det ju standard lutning 27grader och då blev höjden i förrådsdelen på ramverkstolen bara 1300mm, jag kanske krångla till det lite men undrade om
tripptrapp: Jag hade plyfa+läkt+pannor på mitt tak från 1982. Det var inta vanlig plyfa utan den var täckt med något plastlager på utsidan, besiktningsmannen sa att det var helt okay och godkänd byggmetod, det syntes att den blivit blöt på insidan någon gång (det hade väl blåst in vatten mellan pannorna) men det torkar ju då det var kallvind. Men nu inredde vi vinden och då lät jag snickarna
KnockOnWood: Hur har det funkat hittills? Är det fukt/mögelskador nu på denna 57-åriga vind? En gammal snickarkompis hade ett bra talesätt: Oroa inte det gamla. Dvs ändra inte i onödan sådant som har fungerat bra hittills :)
Sophie: Fråga sotaren innan du skaffar en stege. Det handlar om deras arbetsmiljö och säkerhet och är viktigt även om man tycker stegen är fula. Jag var själv mycket skeptisk till att jag skulle bli nöjd med stegen på vårt tak men blev förvånad över hur lite de syns när de väl satt där. Vi har också återanvända tegelpannor. [bild]
LarssonBygger: Jag ser inget konstigt i din förklaring (under förutsättning att jag inte missuppfattar), jag har sprutisolerat några vindar och satt upp vindavvisare så som du beskriver, en luftspalt på mellan 20-30mm är lagom. Vindduk/papp eller masonite i takfoten så som du beskriver spelar nog ingen roll, du vill ju hindra att-: 1:det blåser i isoleringen, 2: isoleringen ramlar ut och 3: isoleringen
LarssonBygger: Han jobbade nog ganska sakta som du säger, man skulle nog klara båda dagarnas jobb på en dag, kanske till och med sluta tidigt, men spiken var nog att föredra framför 8 mm stift. Det är viktigt att avtala en tid för arbetet, men som du skrev så var det på prov och nu har du ju facit på det :) /Larsson
ivarssonivar: Troligen inget fel på popniten utan för liten eller fel popnittång.
Atom: Kolla med en cigarett (röken) om du ser hur röken går. Går den in i isoleringen bör du täta det. Annars kan du nog ta det lugn. Råkade ut för liknande. Sprutade in fogskum i hålet. Det var många år sen. Personalen på Hornbach hjälpte mig välja rätt produkt. Strukturen måste vara sluten på cellerna.
xarg: Ingen som vill bolla teorier med mig eller rent utav har fakta? :( Är jag i rätt forumdel? Ska den kanske ligga under isolering?
norrbottenstorpet: Nej du kan inte utan vidare såga bort hanbjälken i en takstol och förvänta dig någon större bärförmåga, förstärkningar lär behövas innan det låter sig göras. En snickare med erfarenhet av just bärande konstruktioner torde vara ett bra val.
Matti_75: Om det är lättbetong så använd lättbetongskruv istället sitter som berget.
sir_daniel: Hur ska ni isolera taket? Utifrån eller innifrån? Annars är det bara o köra :)
sir_daniel: Vi har gjort så i vårt sovrum, men då har vi isolerat taket utifrån när vi ändå behövde lägga om taket. Annars kan du isolera taket innifrån och bara ha de horisontella balkarna synliga
jocke_mejsel: Det stämmer som Johan Ivarsson säger, inga lättviktsdukar under svetsat tätskikt!!
jnel: Tack Oldboy! Tvättar nog av det med Jape Mögelfritt, dokumenterar och kollar på det när jag byter tak om ca 3 år. MVH /Jonas
Rillemann: Tack öringen för ditt snabba svar! Har läst lite om humelotter samt kollat bilder och du verkar ha helt rätt! Så tack!
fusion: Hade samma problem trots många försök att få det tätt med fogmassa. Slutade med att plåtis kom och klädde hela ytterdelen av skorstenen med plåt , inga problem efter det. Är inte någon expert, men näst sista fogen innan kragen tycker jag inte ser helt ok ut. Prova att stoppa in bladmått , eller någon annan tunn plåt. Risk att svarte petter klagar på det vid brandtillsyn.