3 823 läst ·
5 svar
4k läst
5 svar
Betongpannor + underlagstak av board
Hej alla husproffs,
Vårt tak består av takpannor, med underlagstak av oljeboard.
Sedan förrförra vintern har det uppstått fuktrosor på boarden mellan takstolarna på två olika platser, och nu efter denna har det dessutom börjat bli lite "fluff" på en av dem (vitmögel, i guess =). Kort sagt, det vatten som kommer igenom verkar helt enkelt sugas upp av boarden istället för att rinna undan, och den impregnering som en gång i tid skyddade dem har nog helt enkelt lämnat in på senare år.
Förstås medveten om att det allra första jag borde göra är att åtgärda pannorna ovanför dessa läckor, men faktum är ändå att boarden blivit så pass angripen, och jag vill inte ha in skiten i huset, så jag vill få bort det.
I nuläget tillåter inte ekonomin alls några större utsvävningar i form av takbyte, så jag tänkte mig på en budgetlösning i stil med att kort och gott byta ut oljeboarden till plastfilm, vilket jag antar torde vara en såväl hållbar som ekonomisk lösning som dessutom är relativt lösbar på egen hand. Förstår överhuvudtaget inte vitsen med att vatten ska rinna undan på trä faktiskt, finns det några fördelar alls med det?
Men min fråga - är det görligt och överkomligt enkelt för en normalbegåvad hemmapulare att göra detta?
och är det möjligt att göra det etappvis, dvs börja med att byta ut boarden på de angripna ställena först, och sedan vartefter tid och väder tillåter bygga vidare? Eller behöver/bör man göra en hel taksida åt gången?
Tack på förhand,
Rickard
Vårt tak består av takpannor, med underlagstak av oljeboard.
Sedan förrförra vintern har det uppstått fuktrosor på boarden mellan takstolarna på två olika platser, och nu efter denna har det dessutom börjat bli lite "fluff" på en av dem (vitmögel, i guess =). Kort sagt, det vatten som kommer igenom verkar helt enkelt sugas upp av boarden istället för att rinna undan, och den impregnering som en gång i tid skyddade dem har nog helt enkelt lämnat in på senare år.
Förstås medveten om att det allra första jag borde göra är att åtgärda pannorna ovanför dessa läckor, men faktum är ändå att boarden blivit så pass angripen, och jag vill inte ha in skiten i huset, så jag vill få bort det.
I nuläget tillåter inte ekonomin alls några större utsvävningar i form av takbyte, så jag tänkte mig på en budgetlösning i stil med att kort och gott byta ut oljeboarden till plastfilm, vilket jag antar torde vara en såväl hållbar som ekonomisk lösning som dessutom är relativt lösbar på egen hand. Förstår överhuvudtaget inte vitsen med att vatten ska rinna undan på trä faktiskt, finns det några fördelar alls med det?
Men min fråga - är det görligt och överkomligt enkelt för en normalbegåvad hemmapulare att göra detta?
Tack på förhand,
Rickard
Om jag hört historien rätt:
När taket byggdes ansåg man att vattenavrinningen klarades av pannorna, boarden var liksom bara till för att man skulle kunna jobba på taket. Nya tidens material Betong gav ju så måttexakta produkter.
Du bör nog göra ett takfall åt gången för att få ett resultat som håller i långa loppet.
Plast som material överlåter jag till nån annan att svara på...
När taket byggdes ansåg man att vattenavrinningen klarades av pannorna, boarden var liksom bara till för att man skulle kunna jobba på taket. Nya tidens material Betong gav ju så måttexakta produkter.
Du bör nog göra ett takfall åt gången för att få ett resultat som håller i långa loppet.
Plast som material överlåter jag till nån annan att svara på...
Det var så man resonerade, ja.Åsa Lund skrev:
Jag skulle inte lägga plast, eftersom boarden är minst sagt luftig i skarvarna, om det nu är den sorten jag tänker på, kommer plast att bli betydligt tätare. Inte säkert dert är så lyckat, vertilationen av vinden måste ses över samtidigt.
Ledsen för dålig beskrivning. Det är tydligt att det är vatten som runnit uppifrån. Det börjar kanske 1m från taknocken, 40cm brett först och så går det som en lång och lite avsmalnande "dräggelsträng" neråt, eller hur jag ska säga. En del av boardarna är helt fläckfria, men de flesta har uttorkade rosor som fanns där redan när vi flyttade in (fick höra att det är helt normalt att det kommer in fukt när det regnar vertikalt, men att det är så kallat "undantagsväder" så att det över tid inte spelar ngn roll). De två ställen jag nämner är dock färska, och blir fuktiga även om det regnar helt normalt några timmar.piaengman skrev:
Prio just nu är att få bort de angripna boardarna då jag inte vill få in skit i huset, och att få det tätt, däremot köper jag att ventilationen kanske måste kompletteras.
Du har en eller ett par pannor som spruckit eller ligger fel, fixa detta så är du hemma igen.
Klicka här för att svara