4 156 läst ·
4 svar
4k läst
4 svar
Bygger energisnål maskinhall. Tips angående yttersta skiktet i taket.
Hejsan.
Jag håller på med mitt första bygge och bygger en maskinhall på 550 kvadrat som skall vara lagom energisnål och funderar vilket ytterskikt jag skall välja för att bryta köldbryggan samt få en fuktsäker konstruktion.
Grunden av taket består av dubbla 220x45 reglar på varandra med 440 mm mineralulls-isolering.
Som ytterskikt för att bryta köldbryggan ser jag tre alternativ:
1. Ett skikt med mineralull 95 mm i korslagda reglar som då blir: 440x45 regel+isolering->95x45 regel+isolering->vindduk för tak->bärläkt->plåttak
+ billigt
- hittar inte tillräckligt med info för att avgöra om den är fuktsäker.
2. Ett skikt med cellplast som då blir: 440x45 regel->17mm råspont->takpapp->100mm cellplast->bärläkt->plåttak
+ varmare klimat för träreglarna
+ diffusionsöppet
+ verkar fungera bra för medlemmar här inne som använder den här konstruktionen i vind
"klimatvind"
- hittar inte tillräckligt med info för att avgöra om den är fuktsäker i mitt tak som inte har vind eller "luftspalt"
- lättantändligt
3. Ett skikt av med PIR isolering som då blir 440x45 regel->17mm råspont->100mm diffusionstät PIR->takpapp->bärläkt->plåttak
+ bättre isoleringvärden
+ brandtåligare
+ ingen fukt utifrån, kräver att konstruktionen är torr innan inbyggnad
- om det börjar läcka in vatten så kan inte konstruktionen andas ut fukten.
+ man skulle kunna bygga in en ventilationsspalt under råsponten och ventilationsrör inne i taket för att hålla koll på fuktkvot där man genom att avläsa luftfuktigheten i ventilationen kan avgöra om taket läcker.
- kräver ett aktivt övervakningssystem av luften.
Det lutar åt cellplast men jag känner mig osäker. Har jag missat något. Någon som kan ge lite input?
Jag håller på med mitt första bygge och bygger en maskinhall på 550 kvadrat som skall vara lagom energisnål och funderar vilket ytterskikt jag skall välja för att bryta köldbryggan samt få en fuktsäker konstruktion.
Grunden av taket består av dubbla 220x45 reglar på varandra med 440 mm mineralulls-isolering.
Som ytterskikt för att bryta köldbryggan ser jag tre alternativ:
1. Ett skikt med mineralull 95 mm i korslagda reglar som då blir: 440x45 regel+isolering->95x45 regel+isolering->vindduk för tak->bärläkt->plåttak
+ billigt
- hittar inte tillräckligt med info för att avgöra om den är fuktsäker.
2. Ett skikt med cellplast som då blir: 440x45 regel->17mm råspont->takpapp->100mm cellplast->bärläkt->plåttak
+ varmare klimat för träreglarna
+ diffusionsöppet
+ verkar fungera bra för medlemmar här inne som använder den här konstruktionen i vind
"klimatvind"
- hittar inte tillräckligt med info för att avgöra om den är fuktsäker i mitt tak som inte har vind eller "luftspalt"
- lättantändligt
3. Ett skikt av med PIR isolering som då blir 440x45 regel->17mm råspont->100mm diffusionstät PIR->takpapp->bärläkt->plåttak
+ bättre isoleringvärden
+ brandtåligare
+ ingen fukt utifrån, kräver att konstruktionen är torr innan inbyggnad
- om det börjar läcka in vatten så kan inte konstruktionen andas ut fukten.
+ man skulle kunna bygga in en ventilationsspalt under råsponten och ventilationsrör inne i taket för att hålla koll på fuktkvot där man genom att avläsa luftfuktigheten i ventilationen kan avgöra om taket läcker.
- kräver ett aktivt övervakningssystem av luften.
Det lutar åt cellplast men jag känner mig osäker. Har jag missat något. Någon som kan ge lite input?
Grundstött
· Halland
· 28 345 inlägg
Nu har jag själv ingen erfarenhet eller kunskap om stora maskinhallar, men för helhetens skull:
Skall hallen vara uppvärmd?
Till vilken temperatur?
Väggkonstruktion/-isolering?
Golvkonstruktion/-isolering?
Om den bara skall värmas upp till t.ex. +10°C så är nog allt funderande om köldbryggor överkurs.
Naturligtvis måste byggnaden ventileras på något sätt.
Ekonomibyggnader på "gamla" lantgårdar ventilerades ju naturligt genom att vara dragigt byggda.
Men de värmdes inte heller upp (utom av djuren i lagårdar och stall).
Skall hallen vara uppvärmd?
Till vilken temperatur?
Väggkonstruktion/-isolering?
Golvkonstruktion/-isolering?
Om den bara skall värmas upp till t.ex. +10°C så är nog allt funderande om köldbryggor överkurs.
Naturligtvis måste byggnaden ventileras på något sätt.
Ekonomibyggnader på "gamla" lantgårdar ventilerades ju naturligt genom att vara dragigt byggda.
Men de värmdes inte heller upp (utom av djuren i lagårdar och stall).
Maskinhallen skall vara uppvärmd till en temperatur runt 22-23 grader vilket är orsaken till min jakt efter lågt u-värde på alla komponenter.KnockOnWood skrev:
Väggarna består av liggande 220x45 reglar med stående 120x45 reglar utanpå, så får 350mm mineralull i väggarna.
Kantelementen har 20cm cellplast på sidorna och golvkonstruktionen är en 20cm betongplatta med 30cm cellplast under.
Jag känner mig ganska säker på det mesta förutom just taket då det verkar vara det som folk har mest problem med.
Grundstött
· Halland
· 28 345 inlägg
Maskinhall? 22 - 23 grader?
Varför inte bygga som man normalt bygger industribyggnader, med plåt i bärande profiler i taket med utanpåliggande isolering + plast/gummiduk som ytskikt?
Vad säger försäkringsbolaget om denna stora maskinhall i trä?
Varför inte bygga som man normalt bygger industribyggnader, med plåt i bärande profiler i taket med utanpåliggande isolering + plast/gummiduk som ytskikt?
Vad säger försäkringsbolaget om denna stora maskinhall i trä?
Min kropp behöver "tyvärr" sådan temperatur för att fungera normalt. Vilket gör bygget "onödigt" dyrt.KnockOnWood skrev:
Ang självbärande högprofilplåt med ovanpåliggande isolering så har de hall-leverantörer jag pratat med haft åsikten att denna lösning ej är att föredra i taklutning på 20 grader.
Stommen är av stål där reglar samt åsar är av trä. Det här är en väldigt vanligt konstruktion av maskinhallar så jag kan inte se att försäkringsbolaget skulle ha en åsikt om detta. Däremot är jag själv skeptisk till EPS-cellplast på yttertak med anledning av dess brandegenskaper men försäkringbolagen verkar ju tycka att det är ok på alla möjliga byggnader så länge cellplasten inte är blottad vilket den ej heller blir i mitt fall.
Klicka här för att svara