Jag håller på att lägga om hela vårt tak med svarta Benders Palema och jag är starkt bekymrad över mekaniska hållfastheten.
Nyss föll en nockpanna på högkant från pallhöjd (dryg decimeter) ner på ett trallgolv. Den sprack mitt itu på längden! När jag, 80kg, går på det nylagda taket med hyfsat mjuka skor får jag vara jätteförsiktig för att inte spräcka pannorna. Ändå spricker de ibland.

Jag kan möjligen förstå att det kan spricka vid ränndalarna, med ibland bristfälliga stöd, men inte mitt på ett plant tak.

Vi bor i ett gammalt hus som vi byggde till för 20+ år sen. Dels ligger det 50 år gamla betongpannor på gamla delen, dels har vi annnan sort betongpannor på tillbyggnadsdelen som vi lade själva. På inget av taken spricker pannorna genom att jag bara försiktig går omkring. 50-års pannorna är ganska eroderade och bör rimligvis ha tappat en del i hållfasthet. De är, i eroderat skick omkring 20% tyngre än de nya.

När de nya pannorna spricker förväntar jag mej att höra en ganska tydlig "smäll" (på grund av höga krafter) men för det mesta hörs ett försiktigt "tick". Dessutom är det ibland svårt att se sprickan överhuvud taget. Hoppas bara att jag upptäcker alla. På undersidan av en del pannor har inte betongen fyllt särskilt väl utan det är kratrar, ibland ganska grova och även på "förstärkningsvalkarna".

Är Palema pga besparingsiver på gränsen till oanvändbar?

Hur ser dessa pannor ut efter 30-40-50 år?

Vilka är era erfarenheter?

Då betongen inte är färdighärdad på dina nya pannor så går dom sönder lättare än pannor som är äldre.

Ok det kan förklara saken. Åtminstone till en del.

Vi la om taket för två år sedan, Benders Palema Candor, ingen nockpanna gick sönder, två vanliga takpannor gick sönder när vi gick på dom men det var pga att dom inte låg helt riktigt på läkten.

Vi gick en del på pannorna när vi monterade en del av taksäkringsutrustningen, bla nockrör, takbryggor vid skorstenarna.

Ny lagda betongpannetak är alltid känsliga för fel belastning. Försök att trampa mitt på pannan där är nygjutna pannor starkast. Kring kanter skall man alltid försöka att undvika och placera sina fötter. Men när de har fått härdat färdigt så kan du nästan placera din fot hur som helst och det händer inget med pannan, men mitt på är även då den bästa placeringen.

Jag med mina 105kg väljer att sätta foten i dalen på den del av pannan som läkten ligger under, förvånansvärt få pannor har spruckit pga av att jag gått på dem, sätter man foten fel så spelar det ingen roll om man väger 65kg eller 105kg då spricker pannan med ett litet klick.

Benders Palema har jag alltid tyckt varit bra när de väl ligger på taket, sen kan man ju tycka att fler pannor borde hålla i transporten till taket.

Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.