4 162 läst ·
19 svar
4k läst
19 svar
Tekniska frågor kring takbyte
Absolut skarva på takstolarna om TS skall byta ut mot takutsprånget. Sen kan det kanske vara en balansgång om det ä läge att riva rubbet eller att spara 2-3 sektioner i mitten av taket. Mao hur stort är taket och hur mycket skall/måste bytas?
Taket är 13x6 meter per sida. Ungefär 1/10 är murket. Var på vinden och mätte avståndet mellan takstolar för att försäkra mig om att de var cc 120.. HA! 103, 106, 112, 105, 123, 120(!) osv osv.. Det gör att jag nog kommer välja ändspontat i stället för luckor, det blir för mycket spill och jag vet inte ens om takstolarna är vinkelräta mot nock vilket kan krångla till det ännu mer...
Fråga gällande takpappen: Jag har köpt t-tak evo. Jag undrar om man ska ta bort plastfolien som ligger på den kant som ska bli överklistrad? Jag har försökt och av försöket att döma så ska man inte ta bort den, men det är ju klister under... Alltså, när man lägger ut en våd så är det den övre som man spikar/häftar på som jag undrar om den ska bort.
Medlem
· västragötaland
· 1 558 inlägg
Nej den går inte ta bort bara den vita plastfolien du tar bort.
Hej igen!
Nu har jag kommit till läktning. Taket har vart väldigt ojämnt och har även olika mått till nock, skiljer 7 cm på ett 12 meter brett tak. Hur löser jag det bäst? Om jag lägger bärläkten som en solfjäder(överdrivet), kommer pannorna att tanda mot varann då det inte är 100% vinkelrätt eller är det inom toleransen?
Sedan undrar jag om någon har en bra beskrivning på hur man fäster pappen mot nockbrädan? Tycker det blir buligt och fult om man inte sätter några nubb här och där.
Nu har jag kommit till läktning. Taket har vart väldigt ojämnt och har även olika mått till nock, skiljer 7 cm på ett 12 meter brett tak. Hur löser jag det bäst? Om jag lägger bärläkten som en solfjäder(överdrivet), kommer pannorna att tanda mot varann då det inte är 100% vinkelrätt eller är det inom toleransen?
Sedan undrar jag om någon har en bra beskrivning på hur man fäster pappen mot nockbrädan? Tycker det blir buligt och fult om man inte sätter några nubb här och där.
Klicka här för att svara