Hej!

Jag har nyligen renoverat garagetaket, bytt ut ruttna reglar och läkt. En firma har varit och lagt på tätskikt, svetsad bitumen med underlagspapp.

Plåtarna som satt på såg bra ut (Ingen rost), dock behöver den ny färg, jag har redan plåtfärg hemma. Dock finns det några oönskade skruvhål, eller ska jag bara mata i tidigare skruvhål?

Är det något jag kan återanvända igenom att slipa(stålborste), spackla igen oönskade skruvhål och sprutmåla och sedan återmontera?

Ska jag använda farmarskruv (Sådan med packning) när jag fäster plåten, den ska som den ser ut just nu fästas/skruvas i tätskikten på sargen. Ska det vara något "klet" när jag lägger på dem, typ bitummenmassa under plåten?

Tack för svar

L
En bild vore bra. Men att spackla plåtar låter inte som det skulle gå.

• Gilla
Ernfrid
  • Laddar…
Tack för svar!

Jag har bestämt mig för att köpa nya plåtar. Jag vet egentligen inte vad de fyller för funktion då tätskiktet är lagt men kan tänka mig att de skyddar mot slagregn/sidregn och vind och när man ska upp med stege.

Nä jag kommer väl bo här i 20 år om allt går väl :). Så jag köper nya helt enkelt, har varit i kontakt med en lokal plåtslagare som bocka till de så kan jag skruva upp dem själv.

Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.