Vad sägs om det här slarvet? Ett helt nylagt tegeltak där Mellansvenska Takbolaget (Skandinaviska RoofAB) har varit i farten
När man ser detta kan man förstå varför de hamnat på Råd & Röns svarta lista, hoppas dock att de bättrat sig och åtgärdar det här, d.v.s. om husägaren påpekar slarvet.
Inloggade ser högupplösta bilder
Logga in
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Diversearbetare
· Göteborg
· 11 168 inlägg
Hur menar du? Ser ju välgjort ut förutom att två pannor behöver justeras. Något som den late husägaren kunde ha gjort själv på fem röda. Detta kommer att hända efter varje storm. Däremot borde den nedersta radens nederkant höjas någon cm.
Skulle du verkligen acceptera att först betala närmare 100 000 kr och det första du sedan måste göra när takläggarna har gett sig av är att klättra upp och justera pannorna? Eller är det sådant här man kanske kan vänta sig när det är proffs som utför jobbet? I så fall skulle nog de flesta villaägare kunna utföra ett bättre jobb själva 
Det har alltså inte stormat eller något sådant utan det såg ut så här när de var färdiga med jobbet och just monterat ner ställningen. Dessutom vad är det som säger att husägaren kommer att observera det här?
Och nej det är inte något som kommer att hända efter varje storm. Det har faktiskt aldrig hänt på mitt tak, enda ggn som jag behövt upp på taket är när någon panna har frusit sönder och spruckit. Skulle tro att det nog blåser lite mer där du bor än det gör här :|
Det har alltså inte stormat eller något sådant utan det såg ut så här när de var färdiga med jobbet och just monterat ner ställningen. Dessutom vad är det som säger att husägaren kommer att observera det här?
Och nej det är inte något som kommer att hända efter varje storm. Det har faktiskt aldrig hänt på mitt tak, enda ggn som jag behövt upp på taket är när någon panna har frusit sönder och spruckit. Skulle tro att det nog blåser lite mer där du bor än det gör här :|
Grundstött
· Halland
· 28 345 inlägg
Det kanske inte hör till frågan, men det var en intressant blandning mellan olika tegelnyanser!
Lägger man inte pannor från olika bränningar på olika sidor av taket?
(Eller är det bara jag som ser detta
)
Lägger man inte pannor från olika bränningar på olika sidor av taket?
(Eller är det bara jag som ser detta
Diversearbetare
· Göteborg
· 11 168 inlägg
Kan nog vara så att det blåser mer på västkusten än i övriga Sverige. 
Pannor (Vittingetegel 2-kupigt som på bilden) som flyttar på sig trots att de är spikade är inget nyhet. Jag anser nog att det är rejält bajsnödigt att det här är en detalj som tyder på oproffsighet. Om sedan företaget har statistiken mot sig i övrigt är en helt annan sak.
Pannor (Vittingetegel 2-kupigt som på bilden) som flyttar på sig trots att de är spikade är inget nyhet. Jag anser nog att det är rejält bajsnödigt att det här är en detalj som tyder på oproffsighet. Om sedan företaget har statistiken mot sig i övrigt är en helt annan sak.
Diversearbetare
· Göteborg
· 11 168 inlägg
Jag såg det också. Det är Vittinge lertegel och så blir det varje gång det har regnat. Det kan också vara helt nylagt och då kan vissa pannor ha mer fukt i sig p.g.a. lagring.KnockOnWood skrev:
Redigerat:
Hursomhelst, även om det är en baggis så borde det justerats innan gubbarna lämnade jobbet.
Diversearbetare
· Göteborg
· 11 168 inlägg
Kan finnas orsaker som inte vi vet, varför två takpannor kommit lite på sne, men en stege och det är fixat, utan att taket behöver rivas och läggas om!
Mina takläggare gav mig fem års garanti på sånt och även utbyte av pannor som spruckit eller blåst bort. Bara att ringa, så kommer de och fixar saken. Men det gäller förstås för mig att ha lite koll på taket och orka ta fram telefonen och ringa.
Mina takläggare gav mig fem års garanti på sånt och även utbyte av pannor som spruckit eller blåst bort. Bara att ringa, så kommer de och fixar saken. Men det gäller förstås för mig att ha lite koll på taket och orka ta fram telefonen och ringa.
Pannorna måste ju ha lagt sig fel i efterhand, pga kraftig vind eller liknande, Känns helt otroligt att det godkändes av kund vid besiktning av arbetet om de nu lämnat pannorna sådär.
Klicka här för att svara