4 162 läst ·
19 svar
4k läst
19 svar
Tekniska frågor kring takbyte
Sida 1 av 2
Hej!
Skall snart byta 2 tak under så kort tid som möjligt, då jag vet det kommer att komma upp en del frågor så startar jag en tråd redan nu som kanske även andra kan få hjälp av.
Jag undrar till att börja med vad som gäller när man måste byta en del råspont som är dålig, närmare bestämt den del som passerar gaveln, gavelutsprånget? Hur många takstolar in bör jag passera för att det ska bli stabilt nog? Utsprånget är 30cm idag, då borde 2 takstolar räcka tänker jag?
Sedan misstänker jag att en hel sidas takutsprång måste bytas, får det någon konsekvens av att taket inte "håller ihop" lika bra sedan? En sådan generalskarv sker förstås på takstol (3"x8")
Tacksam för svar, återkommer säkerligen med fler frågor!
Skall snart byta 2 tak under så kort tid som möjligt, då jag vet det kommer att komma upp en del frågor så startar jag en tråd redan nu som kanske även andra kan få hjälp av.
Jag undrar till att börja med vad som gäller när man måste byta en del råspont som är dålig, närmare bestämt den del som passerar gaveln, gavelutsprånget? Hur många takstolar in bör jag passera för att det ska bli stabilt nog? Utsprånget är 30cm idag, då borde 2 takstolar räcka tänker jag?
Sedan misstänker jag att en hel sidas takutsprång måste bytas, får det någon konsekvens av att taket inte "håller ihop" lika bra sedan? En sådan generalskarv sker förstås på takstol (3"x8")
Tacksam för svar, återkommer säkerligen med fler frågor!
Tack!!
Hade ut plåtslagarn en sväng i dag och han tyckte att fotplåten skulle monteras på en liggande impad 120x45, alltså på takfotsläkten och inte under pappen och att jag skulle låta pappen sticka ut 15mm från råspont. Konstigt anser jag då man inte har något att klistra pappen på, visst, den kläms ju fast av ströläkten, men är det rätt?
Hade ut plåtslagarn en sväng i dag och han tyckte att fotplåten skulle monteras på en liggande impad 120x45, alltså på takfotsläkten och inte under pappen och att jag skulle låta pappen sticka ut 15mm från råspont. Konstigt anser jag då man inte har något att klistra pappen på, visst, den kläms ju fast av ströläkten, men är det rätt?
Medlem
· västragötaland
· 1 558 inlägg
Att göra så är väldigt vanligt och funkar väldigt bra du limmar ju pappen mot råsponten. Man måste ju inte ha fotplåt alls finns inga krav på det.
Jaså!? Visst klistras den till viss del mot råsponten, men inte lika bra som mot plåt. Har för mig dessutom att jag läst i någon beskrivning att det var noga att man skulle tom sprita av plåten för att få bra vidhäftning med klisterkanten. Jag tycker visserligen att det är fiffigt att ha fotplåt på takfotsläkten för att slippa se just den läkten.
Medlem
· västragötaland
· 1 558 inlägg
Så har man gjort jätte länge inte många gamla tak som har fotplåt och det med sprit har jag aldrig hört och jobbar som plåtslagare. Sen fäster ju pappen bättre på plåt men funkat utmärkt utan och gör du som din plåtslagare sa tar det ju fotplåt mycket av vinden.
Redigerat:
Medlem
· västragötaland
· 1 558 inlägg
Spelar ingen roll.
Tack Johan!
Idag åkte ena sidan med tegel läkt och papp av. Fy fan vad dålig råspont! Isärtorkad, inte skarvad på takstol, inte ändspontat heller förstås, en del murket, dessutom 18 mm tjock med 120 cc på takstolarna. Det är väl inte ok? Till Frågan! :
Jag vill egentligen riva bort all råspont, men då det blir ett jäkla jobb så undrar jag om man kan lägga skivor ovanpå?
Om ja, vilken typ av skiva? Plyfa, masonit? Behöver man oroa sig för den extra tyngden?
Idag åkte ena sidan med tegel läkt och papp av. Fy fan vad dålig råspont! Isärtorkad, inte skarvad på takstol, inte ändspontat heller förstås, en del murket, dessutom 18 mm tjock med 120 cc på takstolarna. Det är väl inte ok? Till Frågan! :
Jag vill egentligen riva bort all råspont, men då det blir ett jäkla jobb så undrar jag om man kan lägga skivor ovanpå?
Om ja, vilken typ av skiva? Plyfa, masonit? Behöver man oroa sig för den extra tyngden?
Medlem
· västragötaland
· 1 558 inlägg
Inget jag gjort eller vet någon som gjort riv av råspont och på med nya råspontluckor tycker jag.
Medlem
· västragötaland
· 1 558 inlägg
Att säga att murken råspont funkar är väldigt galet du förstår väl att den inte var murken i början så "Har det funkat hittills så håller det sen åxå" stämer ju inte.
Åsyftade naturligtvis inte den som var murken. Jag tolkar inte TS som att hela taket är murket. Är hela taket murket tror jag in TS ställt frågan. Nu kan det såklart bli en massa stök om TS kör med 22mm råspont mot den gamla 18mm.johan ivarsson skrev:
Medlem
· västragötaland
· 1 558 inlägg
Okej då är jag med 18 mm är till tillräckligt men skarvarna ska vara på takstolarna.