7 591 läst ·
5 svar
8k läst
5 svar
Måla betongpannor
Grannar har tagit hjälp med att få sina tak tvättade och impregnerade. Var hos en bekant som skulle gå ett steg längre och skulle få sina betongpannor målade i vår också. Hon visade på ett tak som hade målats i området för 2 år sedan som fortfarande såg bra ut.
Det finns bara gamla trådar om detta 2007 0ch 2010 och lite mer bör ha hänt på marknaden.
Funderar på att också måla taket som även ska ge en viss isolering av plattan. Med isonit ger de 10 års garanti.
Kan ni hjälpa mig med för och nackdelar? Huset är från 1977 så det börjar bli dax att fundera på taket. Såg även en firma som även kunde måla plåtdetaljerna med samma färg dock utan garanti. För och nackdel med det?
Det finns bara gamla trådar om detta 2007 0ch 2010 och lite mer bör ha hänt på marknaden.
Funderar på att också måla taket som även ska ge en viss isolering av plattan. Med isonit ger de 10 års garanti.
Kan ni hjälpa mig med för och nackdelar? Huset är från 1977 så det börjar bli dax att fundera på taket. Såg även en firma som även kunde måla plåtdetaljerna med samma färg dock utan garanti. För och nackdel med det?
Medlem
· västragötaland
· 1 558 inlägg
Är taket från 77 så är troligen pappen dålig under och målning gör då ingen nytta.
Lyft några pannor på olika ställen på taket och kontrollerar hur papp och läkt ser ut. Som johan ivarsson redan skrivit, är pappen troligen dålig och det är bättre att du spar pengarna för att göra taket helt tätt, istället för att enbart ge det lite manikyr.
Medlem
· Nuevo Estockholmo
· 3 529 inlägg
Håller med Johan. Att måla ett tak från 77 är som att sminka en gris. En tvätt om man har mossa och alger kan vara en bra ide då det är rätt billigt. Att måla kostar ju en hel del trots allt.
Svarar er alla. Jag har huvudsakligen oljebehandlad masonit och läkt under pannorna. Vid två utbyggnader har jag takpapp under som jag inte har kontrollerat. Bra tips ska givetvis kolla där till våren. .När jag har tittat via kattvindarna såg det bra ut.
Kostnad med allt uppskattar jag till 18-20 000 efter rot. Taktvätt kostar 4700-5500 efter rot. Det är ändå en tredjedel av att lägga nytt. Men förstår på er att det är kasta bort pengarna.
Det kanske däremot är värt att lägga dom pengarna på att lägga om på tillbyggnaderna istället till att börja med. Där verkar risken vara störst för läckage.
Kostnad med allt uppskattar jag till 18-20 000 efter rot. Taktvätt kostar 4700-5500 efter rot. Det är ändå en tredjedel av att lägga nytt. Men förstår på er att det är kasta bort pengarna.
Det kanske däremot är värt att lägga dom pengarna på att lägga om på tillbyggnaderna istället till att börja med. Där verkar risken vara störst för läckage.
Redigerat:
Produkter som diskuteras: "Taktvätt"
Paket för algborttagning
Grön-Fri Proffs 5 liter + tryckspruta
1 699 kr inkl moms
1 797 kr
Läs mer
Då är alltså taket cirka 40 år gammalt.S slurppe99 skrev:Grannar har tagit hjälp med att få sina tak tvättade och impregnerade. Var hos en bekant som skulle gå ett steg längre och skulle få sina betongpannor målade i vår också. Hon visade på ett tak som hade målats i området för 2 år sedan som fortfarande såg bra ut.
Takets livslängd ökar inte för att man målar pannorna eftersom underlagspappen blir dålig före takpannorna.
Min rekommendation är att du byter hela taket.
Underlagspapp, läkt och takpannor plus plåtdetaljer medmera.
Det är inte lönt att spara de gamla takpannorna om det är betong pannor nya kostar cirka 5-6 kr st och det går cirka 9 st per kvm.
Hus från 70 talet med betongpannor har oftast också enkla tak som går snabbt att byta.
Klicka här för att svara
Produkter som diskuteras i tråden