Taket på vårat hus läcker och jag har svårt att förstå varför.

Det finns inga brytna pannor, fallet är helt ok.
Jag vet inte hur regnet kommer in mellan pannorna. Det har småregnat och har inte blåst särskilt mycket.

Se bilder.

Mvh
Burim

• Vind med våt isolering och träbjälkar, mörka vattenfläckar synliga.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Mörkt vindsutrymme med våta fläckar och brun färgförändring på isoleringsmatta, tecken på vattenläckage.
    Skapa konto
  • Vattenskada på träbalk i tak med fuktmärken och kondens.
    Skapa konto
  • Vattenfläck på träbjälklag som tyder på en läcka i taket.
    Skapa konto
  • Vind med våt isolering och mörka fuktfläckar under taket i ett hus.
    Skapa konto
  • Tak med borttagen takpanna avslöjar underliggande trälist och tegelpannor, inga synliga skador.
    Skapa konto
  • Tak med svarta betongpannor i gott skick utan synliga skador, några löv på ytan, dagtid.
    Skapa konto
  • Närbild på ett tak med oregelbundet lagda takpannor och synliga träreglar, tecken på möjliga läckagepunkter.
    Skapa konto
  • Skadat och delvis demonterat tak med synliga träreglar och borttagna takpannor.
    Skapa konto
Redigerat:
Pannorna ser nyare ut än underlagspappen eller är det skivor. Bytte man inte underlagspapp vid pannbyte.

Är pannorna målade?
Väldigt många som går på bluffen att man får ett helt nytt tak. Det man får är ett målat tak.
Underlaget ser sopslut ut

• Gilla
LarssonBygger och 2 till
  • Laddar…
A AndersS skrev:
Pannorna ser nyare ut än underlagspappen eller är det skivor. Bytte man inte underlagspapp vid pannbyte.
Pannorna är målade för 2 månader sen. Jag har planner att lägga om taket nästa vår men jag vet inte hur jag får det att slutat läcka tills dess.

hantverkare1 hantverkare1 skrev:
Är pannorna målade?
Väldigt många som går på bluffen att man får ett helt nytt tak. Det man får är ett målat tak.
Underlaget ser sopslut ut
Ja, vi gick på det, väldigt dummt , nu är frågan om vi kan få det att sluta droppa.

Kontakta firman som målade. Dom måste väl ha kollat underlaget och sett att det var kasst?

Kontakta firman som målade. Dom måste väl ha kollat underlaget och sett att det var kasst?
Det har jag gjort, dem tar inget ansvar för det med tanke på att offerten gick ut på att måla taket bara.

• Gilla
Filip94 och 1 till
  • Laddar…
Kräv tillbaka pengarna och lägg dom på ett takbyte

Om inga pannor ligger fel eller är spruckna kanske det blåser in vud nocken om du inte har nocktätning.
Annars blir det ju en hel del kondens under pannorna den här årstiden och när underlaget ser ut sådär så är det inte mycket annat än ett byte som gäller

• Gilla
Burim
  • Laddar…
Går det att göra nåt själv tills man löser problemet med dem?

Hur många ställen läcker det på?

Ena sidan av taken är det som läcker, kanke 10 ställen

Slå en pressening över den sidan eller leta upp en takläggare som hinner innan jul (knepigt)

• Gilla
Burim
  • Laddar…
Slå en pressening över den sidan eller leta upp en takläggare som hinner innan jul (knepigt)
Tack, jag ringe en kompis, kanske hinner att komma och tittar på det

Det är väl så att pappen skall skydda om vatten passerar pannorna eller kondens under pannorna. Vore det alltid blött under pannorna skulle läkten ruttna väldigt fort och pannorna skulle ramla ned samt att det skulle krävas en ytpapp vilket man inte använder.

När du tagit bort pannorna. Kan du inte se varifrån vatten kommer? Borde synas rätt tydligt var det är fuktigt på pappen. Vad gjorde de när de målade taket? Var det samma problem innan? Pappen har ju inte blivit kass på två månader utan det borde varit samma problem in längre tid.

• Gilla
Burim
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.