J
Idag har vi oisolerad vind i ett hus från -66. Uppifrån och ner består innertaket av nån typ av kärpapp, spontat virke och sen masonit. I vissa rum har förra ägaren satt nya innertak direkt på masoniten, även i badrummet
Inga kända problem idag med fukt på vinden.

Nu funderar jag på att sänka taket i badrummet i samband med renovering för att lättare dra el till infällda spottar, behöver jag då sätta en ny ångspärr?
Ska jag låta masoniten sitta kvar eller den ska rivas ner?

Bonusfråga, om man gör hål i ångspärren för ex ventilation, ska genomföringen på något sätt tätas?

J JeLö skrev:
Bonusfråga, om man gör hål i ångspärren för ex ventilation, ska genomföringen på något sätt tätas?
Bonussvar:
Här har du några exempel på tätningsmanschett eller rörkrage eller vad man nu vill kalla det:
https://www.soliduct.se/advanced_se...n=1&osCsid=e12ct4ff3bq7caidr1lej42nt3&x=0&y=0

Men jag misstänker att man oftast gör ett lite mindre hål än röret,
så att plasten sitter rätt tajt mot röret, och sedan eventuellt tejpar ett par varv runt det hela.

• Gilla
JeLö
  • Laddar…
Om du har en kallvind från 1966 måste det finnas isolering i vinsbjälklaget, antagligen bestående av såg- eller kutterspån. Asfaltpappen är den ursprungliga ångspärren (med dagens terminologi snarare en ångbroms, det fanns inte plastfolie då). Sätter du ett nytt innertak på en lägre nivå behöver du inte tänka på någon ny ångspärr. Tar man hål i en ångspärr (oberoende av vilken sorts material den består av) bör man täta runt omkring.

• Gilla
JeLö
  • Laddar…
J
Såklart är där isolering också, den vanliga typen som kliar.

Tackar för hjälpen! Snart koll på hela badrumsrenoveringen efter alla trådar jag gjort med dumma frågor! :D

Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.