Laga underlagspapp

281 läst  10 svar

1. M
    Medlem Nivå 1
    Upptäckte här om dagen en fuktig råspont och hittade orsaken relativt omgående. En pappskarv som verkade dålig. Hur ska jag åtgärda detta problem?

Råsponten har ”torkat” & blivit lite mörk, men jag vill ju såklart slippa samma problem vid nästa oväder.

Ska man skära bort pappen och skarva på en ny och sedan köra asfaltskitt? Eller ska jag öppna skarven & lägga ny papp under den befintliga för att sedan lägga asfaltskitt över befintliga skarven?

Taket är från 1991 och har betongpannor.
    Tacksam för svar.

2. H
    Medlem Nivå 5
    Vart på taket är det? Takfot, nock eller mitt på?
    Jag hade inte skarvat under, utan över. Sen så måste man nog ha mycket klister så inget vatten kan krypa under. Man vill ju helst inte att vatten kan rinna mot en skarv.

3. F
    Husspekulant Nivå 1
    Sök på Seal-a-Leak på google. Vet inte om det är okej att länka direkt till ett företags hemsida - i synnerhet inte på mitt första foruminlägg, så jag undviket det :)

Hursomhelst, det är en tätningsmassa för att laga just tak.

4. M
    Medlem Nivå 1
    Förlåt för otydlighet. Det är mitt på taket!
    Skickar med en bild.

5. E
    Medlem Nivå 1
    Kör med asfaltsklister. Det gjorde jag och det blev bra.

6. M
    Medlem Nivå 1
    Asfaltsklister rakt över skarven bara? :)

7. E
    Medlem Nivå 1
    Ja så gjorde jag

8. Stefan N
    Verktygstokig · Nivå 18
    Pappen är ju snart 30 år så du får nog se lagning som ett tillfälligt sätt att stoppa läcka.

• Laddar…
  9. S
    Medlem Nivå 1
    Jag tycker det verkar som om du har läckan högre upp av fukten att dömma. Sen måste det vara någon panna som är trasig med, alt att det läcker vid nock eller annat.

10. E
    Medlem Nivå 1
    Efter några år la vi om hela taket. Papp plus nya pannor. Samt lite utbyte av råspont. Offerterna var mellan 170.000 till 225.000 kronor.
    Kortsiktigt fungerade det med asfaltklister n

11. E
    Medlem Nivå 1
    Efter några år la vi om hela taket. Papp plus nya pannor. Samt lite utbyte av råspont. Offerterna var mellan 170.000 till 225.000 kronor.
    Kortsiktigt fungerade det med asfaltklister

Logga in för att se högupplösta bilder och få möjlighet att ställa frågor. :love: