Hej!
Vi håller på att bygga till vårt hus. Vid det tekniska samrådsmötet så frågade handläggaren om takkonstruktionen och ventilation. Jag sa att jag inte visste hur det är tänkt eftersom det inte framgår på konstruktionsritningen. Ritningen är gjord av en konstruktör som vår arkitekt har anlitat. Konstruktören verkar inte ha tid att svara på fler frågor och tycker antagligen att detta är något som byggarna får lösa. Detta är inte tillräckligt för att stilla mitt kontrollbehov.
Taket är ganska komplicerat med ett pulpettak som övergår i ett valmat sadeltak. Taket ska vara täckt av bandfalsad plåt. Spannet yttervägg till yttervägg är ungefär 6 meter.
Min fråga är om det räcker med takfotsventilationen enligt ritningen på båda sidor av den valmade delen respektive bara i nerändan på pulpetdelen, eller om det behövs ventilation på nocken på valmade delen respektive i överändan på pulpetdelen?
Vi håller på att bygga till vårt hus. Vid det tekniska samrådsmötet så frågade handläggaren om takkonstruktionen och ventilation. Jag sa att jag inte visste hur det är tänkt eftersom det inte framgår på konstruktionsritningen. Ritningen är gjord av en konstruktör som vår arkitekt har anlitat. Konstruktören verkar inte ha tid att svara på fler frågor och tycker antagligen att detta är något som byggarna får lösa. Detta är inte tillräckligt för att stilla mitt kontrollbehov.
Taket är ganska komplicerat med ett pulpettak som övergår i ett valmat sadeltak. Taket ska vara täckt av bandfalsad plåt. Spannet yttervägg till yttervägg är ungefär 6 meter.
Min fråga är om det räcker med takfotsventilationen enligt ritningen på båda sidor av den valmade delen respektive bara i nerändan på pulpetdelen, eller om det behövs ventilation på nocken på valmade delen respektive i överändan på pulpetdelen?
Inloggade ser högupplösta bilder
Logga in
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Logga in
Skapa konto
Logga in
Skapa konto
Logga in
Skapa konto
Måste och måste. Kallvindar på nyare hus har i flera tester visat sig bli torrare om de inte ventileras. I alla fall när byggfukten har försvunnit.
Jag hade varit mer orolig för all luft som är ovanför taket!Mikael_L skrev:
Luftpelaren över oss väger ca 10.000 kg per kvadratmeter!
Jag har hittat olika konstruktionslösningar för nockventilation, men de blir ganska komplicerade och det blir en förändring som påverkar hela takkonstruktionen. Jag tycker inte man brukar se sådana här uppstickande nockar på villor. Finns det tumregler om hur brett takspann som kräver nockventilation? Jag har inte hittat när jag har surfat runt.

Om man har en modern konstruktion med fuktspärr behövs i princip ingen ventilation.
Vill du inte ha ventilerat taknock så kan du köpa små plastventiler och sätta dessa mellan varje takstol så långt upp du kan, dessa monteras ovanpå råspont/papp och under takpanna (om du nu tänkt ha takpanna).
De ser ut såhär:

De ser ut såhär:

Vi struntade i nockventilationen och hoppas att det kommer att funka ändå. Pulpettaksdelen har ventilation i överändan mot fasaden. Här är bild på hur det blev:
Logga in
Skapa konto
Logga in
Skapa konto
Klicka här för att svara