Hej!

Vi håller på att bygga till vårt hus. Vid det tekniska samrådsmötet så frågade handläggaren om takkonstruktionen och ventilation. Jag sa att jag inte visste hur det är tänkt eftersom det inte framgår på konstruktionsritningen. Ritningen är gjord av en konstruktör som vår arkitekt har anlitat. Konstruktören verkar inte ha tid att svara på fler frågor och tycker antagligen att detta är något som byggarna får lösa. Detta är inte tillräckligt för att stilla mitt kontrollbehov.

Taket är ganska komplicerat med ett pulpettak som övergår i ett valmat sadeltak. Taket ska vara täckt av bandfalsad plåt. Spannet yttervägg till yttervägg är ungefär 6 meter.

Min fråga är om det räcker med takfotsventilationen enligt ritningen på båda sidor av den valmade delen respektive bara i nerändan på pulpetdelen, eller om det behövs ventilation på nocken på valmade delen respektive i överändan på pulpetdelen?

Teknisk ritning av en takkonstruktion som visar detaljer för isolering, ventilation och materialanvändning i ett byggprojekt.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Teknisk ritning av en husfasad med olika takkonstruktioner, inklusive pulpet- och sadeltak, för byggprojekt.
Skapa konto
Konstruktionsritning av ett hus med kombinerat pulpet- och sadeltak, utan specifik takventilationsdetalj.
Skapa konto
Konstruktionsritning av ett hus med komplex takstruktur inkluderande pulpet- och valmat sadeltak.
Skapa konto

Luften i spalten måste ta vägen ngnstans. Så ngn form av frånlufts utsläpp som tex nockventil (eller annan ventil) behöver du sannolikt.

Måste och måste. Kallvindar på nyare hus har i flera tester visat sig bli torrare om de inte ventileras. I alla fall när byggfukten har försvunnit.

• Gilla
Joak
  • Laddar…
D Daniel 109 skrev:
Måste och måste. Kallvindar på nyare hus har i flera tester visat sig bli torrare om de inte ventileras. I alla fall när byggfukten har försvunnit.
Jo jag har kollat en del på det där.
Men då har man väl knappast massa tilluft utan utrymmet är stängt.

Mikael_L
Ditt största problem med att bara ha tilluft men ingen frånluft är ju att det blir allt mer luft där uppe på vinden allteftersom.
Efter några år har du så många ton med luft att huset rasar ...

:crysmile: :rofl:

• Gilla
  • Haha
Erik9005 och 7 till
  • Laddar…
Mikael_L Mikael_L skrev:
Ditt största problem med att bara ha tilluft men ingen frånluft är ju att det blir allt mer luft där uppe på vinden allteftersom.
Efter några år har du så många ton med luft att huset rasar ...
Jag hade varit mer orolig för all luft som är ovanför taket! :rofl:
Luftpelaren över oss väger ca 10.000 kg per kvadratmeter!

G guggen skrev:
Luften i spalten måste ta vägen ngnstans. Så ngn form av frånlufts utsläpp som tex nockventil (eller annan ventil) behöver du sannolikt.
Jag tänker att på delen med det valmade taket kan luften transporteras från ena sidan till den andra, men den teorin kanske inte funkar?

D Daniel 109 skrev:
Men hur ska byggfukten försvinna utan ventilation?

• Gilla
guggen
  • Laddar…
Jag har hittat olika konstruktionslösningar för nockventilation, men de blir ganska komplicerade och det blir en förändring som påverkar hela takkonstruktionen. Jag tycker inte man brukar se sådana här uppstickande nockar på villor. Finns det tumregler om hur brett takspann som kräver nockventilation? Jag har inte hittat när jag har surfat runt.

fig-10.91.jpg

Om man har en modern konstruktion med fuktspärr behövs i princip ingen ventilation.

Vill du inte ha ventilerat taknock så kan du köpa små plastventiler och sätta dessa mellan varje takstol så långt upp du kan, dessa monteras ovanpå råspont/papp och under takpanna (om du nu tänkt ha takpanna).
De ser ut såhär:

ventilationshuv-for-undertak-t-emballage-mogelstopper.jpg

Vi struntade i nockventilationen och hoppas att det kommer att funka ändå. Pulpettaksdelen har ventilation i överändan mot fasaden. Här är bild på hur det blev:
Rött pulpettak på byggnad utan nockventilation, med synlig ventilation mot fasaden och byggställning.
Skapa konto
Pulpettak med rött plåttak utan nockventilation vid husfasad.
Skapa konto

• Gilla
Deeler och 1 till
  • Laddar…
@Palmis , ni råkar inte ha lagt upp någon thermo/hygrometer och haft koll på fukten där under? :)

Nej. I så fall hade vi behövt bygga in någon slags trådlös sensor.

Mikael_L
Palmis Palmis skrev:
Vi struntade i nockventilationen och hoppas att det kommer att funka ändå.
Jag antar att det är sån där takfotsventilation enligt ritningen i första inlägget, på bägge sidorna.
Då brukar det ventilera hyggligt bra när det blåser lite, dvs in på ena sidan och ut på andra.

• Gilla
StefanN3
  • Laddar…
Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.