2 996 läst ·
8 svar
3k läst
8 svar
Monier Divoroll Top Ru - Valmat tak
Hej!
Min första fråga på detta forum.
Står inför ett takbyte, ca 270kvm valmat tak.
Ventilation genom takfoten och en viss mögelpåväxt på vinden.
Idag är det shingel som ska bytas ut mot betongpannor.
Frågan är vad för underlagspapp/duk jag ska ha.
Ena företaget tycker jag ska använda mig av papp, YAP2500. Det har funkat i alla tider.
Andra företaget säger Divoroll Top Ru, diffusionsöppen duk.
Vad ska man välja?
Papp är väl beprövat och lång livslängd.
Diffusionsöppna duken är ju inte lika beprövad, och livslängden är väl kortare? Fördelen är väl att man förhoppningsvis slipper problem med mögel på vinden?
Vad säger ni? Tar tacksamt emot era synpunkter!
Min första fråga på detta forum.
Står inför ett takbyte, ca 270kvm valmat tak.
Ventilation genom takfoten och en viss mögelpåväxt på vinden.
Idag är det shingel som ska bytas ut mot betongpannor.
Frågan är vad för underlagspapp/duk jag ska ha.
Ena företaget tycker jag ska använda mig av papp, YAP2500. Det har funkat i alla tider.
Andra företaget säger Divoroll Top Ru, diffusionsöppen duk.
Vad ska man välja?
Papp är väl beprövat och lång livslängd.
Diffusionsöppna duken är ju inte lika beprövad, och livslängden är väl kortare? Fördelen är väl att man förhoppningsvis slipper problem med mögel på vinden?
Vad säger ni? Tar tacksamt emot era synpunkter!
Medlem
· Blekinge
· 10 117 inlägg
Du skall absolut välja den diffusionsöppna duken. Det är notoriskt svårt att få takfotsventilation att fungera ihop med valmade tak. Du har dessutom fyra sidor med takfot där kylningen från yttertaket utgör ett fuktskapande problem. Konstruktionen med pannor på läkt är dessutom bättre eftersom den också reducerar takets kyleffekt.
Stort tack för svar!
Vet du något om livslängden på duken?
Tycker också att arbetstiden med att lägga duk borde vara mindre än papp, firman hävdar att det endast skiljer i materialkostnad, att duken är någon tusenlapp dyrare.
Vet du något om livslängden på duken?
Tycker också att arbetstiden med att lägga duk borde vara mindre än papp, firman hävdar att det endast skiljer i materialkostnad, att duken är någon tusenlapp dyrare.
Medlem
· Blekinge
· 10 117 inlägg
Nej, jag vet inget om livslängden. Det finns skäl att kolla upp vad den är gjord av. Även underlagspapp , typ YAP, innehåller polyesterväv som bas. Jag har ingen synpunkt på tidsåtgången. Däremot tycker jag att företaget som rekommenderade Divoroll Top Ru verkar ha större kompetens.
Jag förstår! Tack justus...
Lutar mot Divoroll nu.
Skulle vara bra att höra någon annans erfarenheter kring produkten också om det finns någon.
Lutar mot Divoroll nu.
Skulle vara bra att höra någon annans erfarenheter kring produkten också om det finns någon.
Hello!M mattem2 skrev:
Slutade med ett säkert kort, Icopal Elastoflex.
Fick aldrig någon klarhet i det diffusionsöppna underlaget. Så blev inte diffusionsöppet men snart såhär 2 år senare är det inget jag ångrar.
Ingen mögelpåväxt som var en av anledningarna till att jag lutade åt diffusionsöppet. Ftx-systemet gör nog sitt så att inte fuktig inomhusluft tar sig upp på vinden.
Klicka här för att svara