Hej, behöver lite hjälp. Har ni förslag på hur man själv sanerar en kallvind av mögel t.ex. tid på år, medel, redskap, skyddsutrustning m.m.

Jag köpte en pumpspruta och två dunkar Jape 'mögel-fri' på Bauhaus. Sen tog jag på mig en bra mask och kravlade runt och sprutade överallt där jag kom åt. Efter det satte jag upp en soptionsavfuktare (kostar från 10000 ca) med utblås genom ett rör i gaveln. Tid på året spelar nog ingen roll, avfuktaren tar hand om vätan från mögel-medlet. Håller du RF under 70% sen ska det inte växa mer. Du kan ju kolla så att vindsluckan är tät etc för att minska fuktillförseln. Har du glipa vid takfoten kommer du ju avfukta en del av kvarteret vissa dagar men vår avfuktare har inte gått jättemycket trots glipa (sitter en kWh mätare i den). Tror firmor har tillgång till bättre (starkare) medel men jag ville inte ha så mycket gift i huset. Jag är inte helt säker på att det är den bästa metoden men så gjorde vi i vart fall.

• Gilla
Masoyama och 1 till
  • Laddar…
Tilläggas bör kanske att hos oss är taket så angripet att det ska bytas i samband med en stundande renovering men jag ville stoppa tillväxten fram till att taket byts så att vi inte får ner mer mögelsporer i huset. Jag hade gjort lika dant i ett tak som skulle behållas för jag har inte hört att det skulle vara fel från någon hittills. Sätter du in en avfuktare så kolla hur ljudlig den är. Jag satte vår på ett dämpande underlag men en tyst kväll hör jag om den drar igång.

• Gilla
Basta
  • Laddar…
Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.