Efter några månaders konstant ösregn avslöjas mitt gamla torps svarta plåttaks brister. Huset är 140 år gammalt. Taket är 40 år gammalt och jag vill byta det.

Målet är att ha tegelfärgat tak, men eftersom taket inte är dimensionerat för teglets tyngd behöver jag hålla mig till lättviktare. Jag har tittat på Decra och shingel. Båda finns i trevliga färger som gör att jag får ett nytt lättviktstak i rätt färg.

Men nu vill jag gärna höra era tankar om Decra jämfört med shingel, för- och nackdelar. Jag kommer antagligen tvingas byta sponten under plåten oavsett.

Ett alternativ är såklart att bryta upp hela takkonstruktionen och bygga nytt som klarar tegeltak, men det är inte en prioriterad tanke.
 
du har inte funderat på falsat plåttak ?
 
pelle plåttak pelle plåttak skrev:
du har inte funderat på falsat plåttak ?
Har tittat på det men tycker inte det är snyggt
 
har du tänkt att göra det själv så är nog shingel att föredra
 
Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.