5 135 läst ·
13 svar
5k läst
13 svar
Motståndskraftiga pannor mot mossa?
Det växer rikligt med mossa på befintliga betongpannor på stugtaket beläget strax intill skogen. Eftersom det är dags att byta ut taket, undrar jag om det möjligen finns ett känt märke eller modell av pannor som är mer motståndskraftiga mot mosspåväxt? Är tegelpannor mer motståndskraftiga än betong ur den aspekten?
Hör med din bygglovsavdelning, för vår del blev det inte något bygglovsärendet, handläggaren tyckte det var en kvalitetshöjning och släppte det helt.
Sen är ju ett alternativ att låta en taktvättarfirma gå över taket i bland, det kan kanske vara billigare?
Sen är ju ett alternativ att låta en taktvättarfirma gå över taket i bland, det kan kanske vara billigare?
På tegelpannor växer ju inte mossa som den gör på betongpannor. Enda nackdelen med tegel jämfört med betongpannor är väl priset?
Vi kommer att välja betongpannor just pga priset, men jag går lite i samma funderingar som du. Det känns ju som att de glaserade bör hålla borta mossan ett tag i alla fall, frågan är ju hur länge...
Vi kommer att välja betongpannor just pga priset, men jag går lite i samma funderingar som du. Det känns ju som att de glaserade bör hålla borta mossan ett tag i alla fall, frågan är ju hur länge...
Medlem
· Blekinge
· 10 117 inlägg
Slår man ut priset för pannorna på takläggningens livslängd blir betongpannor dyrare än vanligt lertegel. Kolla priset på danskt tegel (Randers). Glaserat lertegel ger bland de mest långlivade takläggningarna överhuvudtaget. Plåt av rostfritt och Rheinzink håller längre (tror jag).
Självbyggare
· Stockholm
· 10 270 inlägg
Finns behandlad betong som inte är glaserad. De vi har heter Palema Candor.
Det är de jag har kollat på. Vet man hur hållbarheten är på dem, eller är de såpass nya att ingen riktigt vet?R Robert-san01 skrev:
Jag tycker det är svårt att bedöma. Gamla betongpannetak ser ju rent ut sagt för bedrövliga ut, fullt med mossa på skuggsidan. Fabrikanterna själva säger ju att det har blivit mycket bättre, men det är ju svårt att veta med tanke på att det är först efter något decenium eller två det visar sig hur bra det funkar.
För oss blir det nog ändå betongpannor på grund av priset som sagt. Men hade jag haft obegränsat (eller bara lite mer) med pengar så hade jag alla dagar i veckan valt tegel. Våra tegelpannor, som jag tror är original från '45, är visserligen lite missfärgade av alger, men det är inte alls samma sak som ett mossbevuxet betongtak.
Självbyggare
· Stockholm
· 10 270 inlägg
Vi har haft Candor i två år så jag kan inte säga så mycket om dem.
För oss var det inte så många alternativ då vi skulle ha svarta pannor.
För oss var det inte så många alternativ då vi skulle ha svarta pannor.
Monier har en betongpanna som heter protector 2.0 den ska vara mer tålig mot tillväxt, haft denna i 3år nu men kan inte säga så mycket om motståndskraften ännu.
https://www.monier.se/produkter/betongtak/jönåker-protector-20
https://www.monier.se/produkter/betongtak/jönåker-protector-20
Medlem
· Blekinge
· 10 117 inlägg
Grundproblemet med betongpannor är att den finkorniga ytan eroderar bort. Kvar blir en mer grovkornig kärna som blir ett utmärkt fäste för mossa mm. Lertegel består av lera som är extremt finkornig rakt igenom. Det finns slott i Skåne som har kvar taktegel från 1500-talet. Jag har själv en 17 år gammal annexbyggnad med betongpannor. De första 10-12 åren var de som nya. Sedan har det raskt gått utför. Jag tror inte de kommer att hålla mer än 30 år. 38° taklutning men mitt i skogen.
Klicka här för att svara