Hej,

På vinden till vårt sjuttiotalshus finns ett mögelproblem på taket över takkupan (se skiss). Resten av innertaket ser prima ut, och min tolkning av det är att det där har kunnat cirkulera luft bättre pga gendrag från ventilationsgallrena på gavlarna. Huset har i dagsläget självdrag (men ftx finns med i renoveringsplanen på sikt) och jag tänkte tilläggsisolera med cellulosa när jag hanterat problemet med svartmögelpåväxten. Taket över kupan sluttar från ca 10cm över isolering till ca 65 cm över isolering (över ca 3 m), och slutar vid takstolarna för att övergå i normal taklutning, se bild. I vindsgolvet (nerifrån och upp) innertakpanel, plast och mineralull. Cellullosan läggs ovanpå mineralullen.

Skiss över vind med markering av fuktproblem och mögel vid ett platt tak över en takkupa, lutning från 10cm till 65cm över isolering.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Vind med träbjälkar och mineralullsisolering som visar svartmögelproblem nära takkupan.
Skapa konto
Vind med träinnertakpaneler och isolering, tecken på mögel synliga.
Skapa konto

Pappen ovanpå kupan byttes 2015 (innan vi flyttade in 2018), förmodligen för att dom noterat påväxten och tänkt att det skulle göra någon skillnad. Jag tror snarare att fukten har kommit innifrån, men jag kan dock inte styrka att någon förändring av påväxten har skett de sista åren.

Sedan tidigare ligger isoleringen i resten av vinden dikt an mot yttertaket, så det är ingen luftrörelse längs taket, och som sagt så verkar detta ha fungerat utmärkt där. Min fråga är om jag borde öppna upp hål i ytterväggen och evt. mögelstoppers i nocken för att underlätta luftgenomströmning över kupan - där det uppenbarligen inte funkar 100 % som det är nu - eller tror ni mer på att låta det vara stängt, och bara behandla med mögel-fri och så småningom sätta in ftx? Jag har krypit in efter bästa förmåga och tycker inte att trät känns mjukt, även där angreppet är mer påtagligt än vad som syns på bilderna.

Jag hoppas att jag har uttryckt mig klart, fråga gärna annars!

Stort tack för svar!

Mats-S
Ser ut som att det är mer svartmögel längst ut mot takslutet?
Har du någon mer detaljerad bild på ventilerna som du ritat mellan varje takstol. Det är inte så att dom är igentäppta av smuts/insekter. Eller ligger det isolering mot dom som blockerar luftflödet?
Bilder på en ventil från utsidan och insidan kan vara intressant :)

Eller är det så enkelt att det är en gammal skada som uppstod innan ny takpapp las på, och problemet kanske därmed redan är åtgärdat?

Hej! Takfoten är stängd i dagsläget. De markerade ventilerna är de som frågan gäller huruvida det är bra eller dåligt att montera dit för ökad luftgenomströmning. Bra förtydligande =)

Moderna hus byggs väl, om jag förstått rätt, helst täta - frågan är hur man gör med äldre hus?

Mats-S
Jag skulle definitivt börja med att sätta in några ventiler mellan takstolarna, det kanske räcker med typ 2st på hela sträckan till att börja med ... iofs skadar det ju inte med en ventil mellan varje stol som du ritat.

• Gilla
johndoetemplar
  • Laddar…
Klicka här för att svara
Produkter som diskuteras i tråden
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.