Lös takfotsbräda och hängränna som sackat på ett hus, med synliga skruvar och spikar.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Takfotsbrädan börjar sitta löst, hängrännan har börjat sacka. :(

Bandtäckningen och plåten som hänger ner sitter ihop, och täcker skruvar till rännkrokarna och spikarna för takfotsbrädan. Kan helst inte sänka hängrännan heller, då får jag göra runt hela huset...


Jag vet inte riktigt hur jag skall gå till väga här, hur gör jag??
 
Finns det inget sätt att fästa den?
 
Hoppas det, men kommer inte på något. Plåten sitter ivägen
 
Skruva genom plåten.
 
Mmm, man får borra stort hål plåten först i så fall, för plåten skall hänga ner i hängrännan. Tror du det blir bra?

Funderade på om man kunde vila upp plåten om man klipper skarven i hörnen, men vet inte om den går att böja ner igen utan att förstöra färg o plåt.
 
Jag är inte helt säker på att jag förstår hur det sitter. Kan du inte använda vinkeljärn på baksidan?
 
surris
Du kan väl skruva så långt upp på takfotsbrädan du kan. Lång skruv och lite snett uppåt, finns väl tassar att skruva i?
 
  • Gilla
ricebridge
  • Laddar…
Mmm, jag tror tassarna är litedåliga. Men en lång skruv kanske skulle hjälpa, bra tänkt.
 
Våldade upp plåten lite, fick då att komma åt att skruva. Tassarna är väl inte de bästa, men det får duga.

Närbild på uppvecklad plåt och träkonstruktion under, med synlig popnit och skruv.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


I hörnen är det lite värre, ser ut som det är popnitat ihop. Borde gå att borra upp och komma åt om det behövs?
Öppnad hängränna med uppåtvikt plåt för att möjliggöra åtkomst till skruvar, med skymt av träd i bakgrunden.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
Takfoten ”lådan” måste vara infäst i något, antagligen tassar från takstolarna.
Några längre skruvar kanske så långa som 100-120 ? Borde räcka för att skråa in och ge bra hugg i takstolen/tassen.
Du kan även dra ihop ”paketet” underspikningen och fotbrädan i varandra med några nätta skruvar/spik så blir det säkert stadigt.
Du ser ut att vara i farten med att slipa och måla, bara se till att dra skruven djupt nog så du kan spackla och återställa snyggt sen.
 
Kanske i överkant men vill du vara säker så plocka loss den yttersta underslagsbrädan, då kan du få till en kraftig infästning samt koll på tassarnas status.
 
Klicka här för att svara
Produkter som diskuteras i tråden
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.