Inloggade ser högupplösta bilder
Logga in
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Takfotsbrädan börjar sitta löst, hängrännan har börjat sacka.
Bandtäckningen och plåten som hänger ner sitter ihop, och täcker skruvar till rännkrokarna och spikarna för takfotsbrädan. Kan helst inte sänka hängrännan heller, då får jag göra runt hela huset...
Jag vet inte riktigt hur jag skall gå till väga här, hur gör jag??
Finns det inget sätt att fästa den?
Skruva genom plåten.
Mmm, man får borra stort hål plåten först i så fall, för plåten skall hänga ner i hängrännan. Tror du det blir bra?
Funderade på om man kunde vila upp plåten om man klipper skarven i hörnen, men vet inte om den går att böja ner igen utan att förstöra färg o plåt.
Funderade på om man kunde vila upp plåten om man klipper skarven i hörnen, men vet inte om den går att böja ner igen utan att förstöra färg o plåt.
Jag är inte helt säker på att jag förstår hur det sitter. Kan du inte använda vinkeljärn på baksidan?
Verktygstokig
· Estocolmo
· 1 056 inlägg
köp en falstång på Jula
https://www.jula.se/search/?query=falstång
så kan du knäcka upp plåten i neder kant , blir lite märken i plåten , men dom kommer ju inte synas när du satt tillbaka rännan
https://www.jula.se/search/?query=falstång
så kan du knäcka upp plåten i neder kant , blir lite märken i plåten , men dom kommer ju inte synas när du satt tillbaka rännan
Produkter som diskuteras: "falstång"
Falstänger
Falstänger är specialverktyg som används för att forma och böja metall, oftast plåt. De används vanligtvis inom byggindustrin, särskilt vid takläggning och plåtarbeten, för att skapa flikar och kantvikar på plåt.
Läs mer
Våldade upp plåten lite, fick då att komma åt att skruva. Tassarna är väl inte de bästa, men det får duga.
I hörnen är det lite värre, ser ut som det är popnitat ihop. Borde gå att borra upp och komma åt om det behövs?
Inloggade ser högupplösta bilder
Logga in
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
I hörnen är det lite värre, ser ut som det är popnitat ihop. Borde gå att borra upp och komma åt om det behövs?
Inloggade ser högupplösta bilder
Logga in
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Takfoten ”lådan” måste vara infäst i något, antagligen tassar från takstolarna.
Några längre skruvar kanske så långa som 100-120 ? Borde räcka för att skråa in och ge bra hugg i takstolen/tassen.
Du kan även dra ihop ”paketet” underspikningen och fotbrädan i varandra med några nätta skruvar/spik så blir det säkert stadigt.
Du ser ut att vara i farten med att slipa och måla, bara se till att dra skruven djupt nog så du kan spackla och återställa snyggt sen.
Några längre skruvar kanske så långa som 100-120 ? Borde räcka för att skråa in och ge bra hugg i takstolen/tassen.
Du kan även dra ihop ”paketet” underspikningen och fotbrädan i varandra med några nätta skruvar/spik så blir det säkert stadigt.
Du ser ut att vara i farten med att slipa och måla, bara se till att dra skruven djupt nog så du kan spackla och återställa snyggt sen.
Kanske i överkant men vill du vara säker så plocka loss den yttersta underslagsbrädan, då kan du få till en kraftig infästning samt koll på tassarnas status.
Klicka här för att svara
Produkter som diskuteras i tråden