En sån papp brukar bara va godkänt att exponeras i uv ljus i ca 2 månader, vilket fabrikat är fet?
Rickard.
Medlem
· Riktiga Norrland
· 7 413 inlägg
Rickard.
Medlem
- Riktiga Norrland
- 7 413 inlägg
Har det bra lutning så släng på en bra pressening (inte absolut tunnaste) och fäst den ordentligt så inte höststormen blåser bort den. Sen till våren inser du att du gjort så många hål i underlagspappen för att fästa presseningen att du byter till rätt papp för tegeltak.
Yam 2000 är inte ok under tegel.
Yam 2000 är inte ok under tegel.
Inloggade ser högupplösta bilder
Logga in
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Nu måste jag avslöja min okunnighet i detta ämne.Rickard.ag skrev:
Om jag förstår och läser rätt i tabellen ovan så är YAM2000 avsedd att ligga som underlag under annan papp som som fungerar som ytpapp?
Vad är det då som gör att det inte funkar under tegel? Vad utsätts den för under tegel som den inte tål? Fågelbon, gamla löv?
Ok, så enkelt. Tack!
Rickard.
Medlem
· Riktiga Norrland
· 7 413 inlägg
Rickard.
Medlem
- Riktiga Norrland
- 7 413 inlägg
@Fotografen
Njaa inte riktigt så enkelt är det inte i min mening, under ytpapp utsätts underlaget för ingen vind, absolut inget uv ljus och inget vatten= helt ok att lägga svetsat papp utan underlag direkt på råsponten men yam2000 används ofta ändå pga brandskydd och logistiska skäl. Den är helt enkelt för dålig jämfört med alternativen i andra tak där den faktiskt gör skillnad på riktigt.
Njaa inte riktigt så enkelt är det inte i min mening, under ytpapp utsätts underlaget för ingen vind, absolut inget uv ljus och inget vatten= helt ok att lägga svetsat papp utan underlag direkt på råsponten men yam2000 används ofta ändå pga brandskydd och logistiska skäl. Den är helt enkelt för dålig jämfört med alternativen i andra tak där den faktiskt gör skillnad på riktigt.
Redigerat: