Har lagt underlagspapp, Yam2000 eller liknande och hinner nu inte lägga tegel i år.
Kan jag lägga en tunn presenning på i år för att skydda stugans underlagspapp?

• Gilla
Skoogen57
  • Laddar…
En sån papp brukar bara va godkänt att exponeras i uv ljus i ca 2 månader, vilket fabrikat är fet?

Ja och nu ska de ligga till nästa år så presenning?

Rickard.
Har det bra lutning så släng på en bra pressening (inte absolut tunnaste) och fäst den ordentligt så inte höststormen blåser bort den. Sen till våren inser du att du gjort så många hål i underlagspappen för att fästa presseningen att du byter till rätt papp för tegeltak.

Yam 2000 är inte ok under tegel. Skärmdump av en byggproduktguide som visar olika takmaterial och deras lämplighet under olika förhållanden.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Ok thx

Vi gjorde som du, la råspont och papp förra året, och läktar/lägger pannor iår.
Vi la YEP1800 den klarade 12mån uv-ljus.

Hur stort är taket du ska lägga?

Man ser väl inte skadan av uv ljuset utan den torkar och förkortar livslängden när den ligger synlig. Nu ligger presenning över och jag andas ut :sweat:

R Rolle85 skrev:
Man ser väl inte skadan av uv ljuset utan den torkar och förkortar livslängden när den ligger synlig. Nu ligger presenning över och jag andas ut :sweat:
Vi ser ju att den tar stryk av att ligga i solen.

Va

R Rolle85 skrev:
Va
Vad förstog du inte?

Ger upp :D

Rickard. Rickard.ag skrev:
Yam 2000 är inte ok under tegel.[bild]
Nu måste jag avslöja min okunnighet i detta ämne.
Om jag förstår och läser rätt i tabellen ovan så är YAM2000 avsedd att ligga som underlag under annan papp som som fungerar som ytpapp?
Vad är det då som gör att det inte funkar under tegel? Vad utsätts den för under tegel som den inte tål? Fågelbon, gamla löv?

Pappen har kortare livslängd än teglet

Ok, så enkelt. Tack!

Rickard.
@Fotografen

Njaa inte riktigt så enkelt är det inte i min mening, under ytpapp utsätts underlaget för ingen vind, absolut inget uv ljus och inget vatten= helt ok att lägga svetsat papp utan underlag direkt på råsponten men yam2000 används ofta ändå pga brandskydd och logistiska skäl. Den är helt enkelt för dålig jämfört med alternativen i andra tak där den faktiskt gör skillnad på riktigt.

Redigerat:
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.