9 016 läst ·
65 svar
9k läst
65 svar
45 *45 som strö- och bärläkt?
Lugna ner dig nu, det finns definitivt diffusionsöppen duk/pappRickard.ag skrev:
https://www.byggmax.se/difftak-175-...X0tjktX253iyikygqY5hfbrhEhY0poaxoCx0oQAvD_BwE
Jag kan absolut hålla med om att vanlig underlagspapp kanske är helt tät därav skrev jag ett ”?”
Det var ett inlägg i all välmening att det kan vara något att ta hänsyn till och inte ett konstaterat faktum.
Har för övrigt rivit upp ett helt tak och fått renovera in till takstolarna och lite till då råspont var helt genomrutten under pappen. En person som var mer kunnig inom området påstod då att det berodde på just detta, gammalt hus med moderna lösningar hade fått fukten att stanna kvar. Lösningen blev just ”extra diffusionsöppen” papp/duk.
Redigerat:
Rickard.
Medlem
· Riktiga Norrland
· 7 399 inlägg
Rickard.
Medlem
- Riktiga Norrland
- 7 399 inlägg
Det finns diffusionsöppet underlag men det är inte papp och inte det jag kallar duk i alla fall då saknar asfalt. Det är istället gjort av polyuretan med polyesterstomme har jag för mig och det är dessutom rätt ovanligt.
Ditt inlägg är ändå totalt felaktigt.
Ditt inlägg är ändå totalt felaktigt.
Hur är det helt felaktigt? Utveckla gärna, läs gärna min Edit på föregående inlägg också.Rickard.ag skrev:
Renoverare
· Skåne/Blekinge
· 2 880 inlägg
Om din tes skulle vara korrekt så skulle samtliga tak med diffusionstäta material vara riskkonstruktioner.
Både underlagspapp och ytpapp är diffusionstäta, och de läggs direkt på råspont. Hur menar du att det skiljer sig från att lägga ytpapp utan underlagspapp och sedan läkt och tex plåt?
Både underlagspapp och ytpapp är diffusionstäta, och de läggs direkt på råspont. Hur menar du att det skiljer sig från att lägga ytpapp utan underlagspapp och sedan läkt och tex plåt?
Det är ingen tes, utan en frågeställning därav frågetecknet i första meningen.Cancerman_777 skrev:
Skillnaden är hur dant det är luftat på vinden, om det nu finns en. En del hus har man ju byggt innertak ända upp mot takstolar, där blir luftspalten relativt liten i förhållanden till en hel vind som kan luftas ur. Har som sagt personligen rivit upp ett mansardtak där brantdelen ansågs inte lufta tillräkligt även om det var luftspalt. Huset var byggt på början av 1900-talet och med dagens standard samlade på sig för mycket fukt jämt emot vad som kunde luftas ut. Då var lösningen enligt en expert på området att köra ”extra diffusionsöppen” papp. Sen kan jag medge att det är en miss från mitt håll att majoriteten av alla underlagsmaterial är 100% täta om man inte letar efter just diffusionsöppet.
Har i min enfald tänkt att modernare material tillämpar sig efter modernare standarder och tillämpar någon typ av diffusionsgenomsläpp för att kunna motverka sådant.
Renoverare
· Skåne/Blekinge
· 2 880 inlägg
OK. Då kan jag förtydliga; huset är plastat invändigt. Luftspalt om ca 30 mm mellan råspont och oljehärdad masonit. Noll problem efter närmare 10 år (kontroll har gjorts).P Plåtsax skrev:Det är ingen tes, utan en frågeställning därav frågetecknet i första meningen.
Skillnaden är hur dant det är luftat på vinden, om det nu finns en. En del hus har man ju byggt innertak ända upp mot takstolar, där blir luftspalten relativt liten i förhållanden till en hel vind som kan luftas ur. Har som sagt personligen rivit upp ett mansardtak där brantdelen ansågs inte lufta tillräkligt även om det var luftspalt. Huset var byggt på början av 1900-talet och med dagens standard samlade på sig för mycket fukt jämt emot vad som kunde luftas ut. Då var lösningen enligt en expert på området att köra ”extra diffusionsöppen” papp. Sen kan jag medge att det är en miss från mitt håll att majoriteten av alla underlagsmaterial är 100% täta om man inte letar efter just diffusionsöppet.
Har i min enfald tänkt att modernare material tillämpar sig efter modernare standarder och tillämpar någon typ av diffusionsgenomsläpp för att kunna motverka sådant.
Gällande moderna material, så är diffusionsöppna material den gamla tekniken medan täta material är moderna.
Klicka här för att svara
Produkter som diskuteras i tråden