4 488 läst ·
4 svar
4k läst
4 svar
Isolera plåttak inifrån
Hej,
jag har en förråd som jag vill isolera taket på. Det ska inte värmas upp men skulle vilja ha plusgrader året runt.
Taket utifrån sett består av plåt-läkt-takstolar. Förrådet har 2st väggar som är ytterväggar och 2st som ligger mot boningshuset och är ca 10 kvm.
Skulle det vara möjligt att fästa cellplastskivor (50 mm) på undersidan av takstolarna, dvs låta cellplasten och luftspalten göra isoleringsjobbet??
Tacksam för råd och information hur en novis ska göra.
Anders
jag har en förråd som jag vill isolera taket på. Det ska inte värmas upp men skulle vilja ha plusgrader året runt.
Taket utifrån sett består av plåt-läkt-takstolar. Förrådet har 2st väggar som är ytterväggar och 2st som ligger mot boningshuset och är ca 10 kvm.
Skulle det vara möjligt att fästa cellplastskivor (50 mm) på undersidan av takstolarna, dvs låta cellplasten och luftspalten göra isoleringsjobbet??
Tacksam för råd och information hur en novis ska göra.
Anders
Lugn... Det finns ju ett antal typmetoder.
Jag hade spikat upp läkt på takstolarnas sidor. Sedan spikat upp masonite för luftspalt. Sedan isolering och en väv (ångbroms) inifrån. Samt spikläkt för att hålla upp väven.
Jag hade spikat upp läkt på takstolarnas sidor. Sedan spikat upp masonite för luftspalt. Sedan isolering och en väv (ångbroms) inifrån. Samt spikläkt för att hålla upp väven.
Tack, ett annat sätt än vad jag tänkte mig, men tack för informationen ska ta det till mig.N llehs skrev:
Medlem
· Stockholms
· 1 555 inlägg
Man skulle kunna spraya polyuretanskumsisolering på insidan. I en enklare byggnad och med plåttak behöver man inte luftspalt när man sprutar skumisolering. Att spruta på skummet sköts dock bäst av proffs.
Klicka här för att svara