Hej,
jag har en förråd som jag vill isolera taket på. Det ska inte värmas upp men skulle vilja ha plusgrader året runt.
Taket utifrån sett består av plåt-läkt-takstolar. Förrådet har 2st väggar som är ytterväggar och 2st som ligger mot boningshuset och är ca 10 kvm.
Skulle det vara möjligt att fästa cellplastskivor (50 mm) på undersidan av takstolarna, dvs låta cellplasten och luftspalten göra isoleringsjobbet??

Tacksam för råd och information hur en novis ska göra.
Anders

Tydligen finns det ingen som har ett råd att ge (ni 97 som har läst) om jag tänker på rätt sätt eller inte!
Stänger denna fråga?

Lugn... Det finns ju ett antal typmetoder.

Jag hade spikat upp läkt på takstolarnas sidor. Sedan spikat upp masonite för luftspalt. Sedan isolering och en väv (ångbroms) inifrån. Samt spikläkt för att hålla upp väven.

• Gilla
Ö.Glänne
  • Laddar…
N llehs skrev:
Lugn... Det finns ju ett antal typmetoder.

Jag hade spikat upp läkt på takstolarnas sidor. Sedan spikat upp masonite för luftspalt. Sedan isolering och en väv (ångbroms) inifrån. Samt spikläkt för att hålla upp väven.
Tack, ett annat sätt än vad jag tänkte mig, men tack för informationen ska ta det till mig.

Man skulle kunna spraya polyuretanskumsisolering på insidan. I en enklare byggnad och med plåttak behöver man inte luftspalt när man sprutar skumisolering. Att spruta på skummet sköts dock bäst av proffs.

Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.