Hej alla forumvänner
Vi arbetar med att jobba ned vår energikostnad som legat på ca 25-27 000 kwh/år. Som steg ett har vi nu bytt till det närmaste man kan komma bergvärme när det gäller energikostnad. Som steg två har vi nu tagit in fem offerter på solcellinstallation, som beräknas kunna ge ca 9-10 kwh/år. Nu till frågan....

Vårt hus är byggt 1996. Taket består av råspont, takpapp och betongtegelpannor. Det är alltså 24 år. Förutom att det är lite smutsigt är det helt. Anser Ni att en installation av solceller är tokigt utan att först byta åtminstone betongtegelpannorna? Hur långe kan jag räkna med att takpappen håller 30,40, eller kanske 50 år.?
Alternativet är att vänta 4-5 år och kanske därefter göra ett takbyte och installera solceller då. Det blir då en större investering på kanske 350 000:-

Tacksam för Era synpunkter. Byta tak eller inte innan solcellsinstallation?

mitt är 40 år inga problem ännu troligen klarar det 50 år eller mer , kan vara att takpannor ser lite matta ut

ev kan du ju kolla på några ställen hur läkt och takpapp ser ut

P
Vi bytte hos svärfar förra året, de lades 1972... Hade vi inte byggt till, så hade de fått ligga många år till.

Fairlane
Jag bytte taket förra hösten. Det var också betongpannor. Ingen antydan till problem, men mitt hus är från 1968 så jag ville inte vänta tills det blev problem. Troligen kunde taket legat 10 år till. Ett hus från 1996 hade jag inte funderat på takbyte på.

Instämmer med föregående talare. Jobbar som snickare och de är många tak vi byter som är både 40 och 50 år gamla som inte är några som helst problem med. Kolla bara så pannorna är hela och fina och de ser bra ut under dom först. Är de genomföringar eller skorsten någonstans runt där solcellerna ska upp så skulle jag nog valt att bättra på vid dom ställena innan installation även om de ser bra ut.

/Mikael

Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.