Hej
Just nu håller vi på att rita på hur vår vind kan inredas, placering av kupa samt takfönster. Dagens tak är ett eternittak från 67 monterat på takstolarna med mellan liggande internitskivor. Då vi nu har totalrenoverat markplan och planerar för att inreda vinden så vill vi börja med att byta taket för att få ett nytt och bra skalskydd som vi kan bygga vidare på. Tanken är att riva eterniten montera råspont/papp samt ett nytt tak av någon typ av material. Det bör vara ett lättviktstak då befintliga takstolar ej är dimensionerade för annat. Vi har i området fått en offert på takbyte där alla moment ingår och ett Kami plegel plåttak läggs. Det är säkert ett mycket bra tak men min sambo gillar inte riktigt utseendet på det och skulle hellre vilja se att vi lägger pannor av fibercement då det efterliknar eterniten mer. Själv är jag mer sugen på ett falsat plåttak. Det kan nämnas att taket har en lutning på ca 30 grader och ca 200 kvm tak. Problemet med offerten vi fått för Kami är att den firman endast utför sanering och montage av material, de vill ej stoppa upp arbetet för montage av takfönster, kupor m.m. Vill ej svara för garantier m.m.(De ska byta på ett tiotal hus i området). Känner mig inte så sugen på att börja såga upp ett nylagt tak för att bygga kupor och sätta fönster.

Vi funderar även på att sala på taket för att få in mer isolering eller sätta nya takstolar (har idag klena fackverkstakstolar) bredvid de gamla som är bättre dimensionerade funderar på om detta kan spara tid/pengar istället för att växla av och förstärka befintliga takstolar samt på salningen vilket totalt kräver mycket arbete.

Mitt utlägg och nya frågor kom men här är första: Har läst lite kring fibercementpannor och det känns som att det finns en viss skepticism mot dem då hållbarheten inte verkar så lång samt att företagen endast lämnar 10-15 år garanti vilket känns snålt om vi jämför med Kami som har 30 års garanti( har ej läst det finstilta). Vad har ni för erfarenhet?

Slänger även in frågan om att ställa nya takstolar bredvid de gamla om ändå taket är öppet. Kan det vara en bra lösning?

Mvh Peter

Ska förenkla min krångliga fråga, ska inte skriva när man är allt för trött...

1. Hur är dagens kvalitet på ersättningspannan för eternit, alltså de som är tillverkade av fibercement. Vad jag uppfattAt anses hållbarheten på fibercementpannan vara relativ kort för ett takmaterial, är det den allmänna uppfattningen?

2. Prisnivå per kvm för läggning av ett fibercementtak? hur står det sig mot andra takmaterial prismässigt?

3. När vi byter tak vill vi ta höjd för kommande vindsinredning. Tanken var att sala på befintliga takstolar för att vinna lite mer utrymme för isolering. Växla av och förstärka dem där det behövs samt lägga in extra balkar över vårt vardagsrum . Jag antar (utan att veta) att ett sådant jobb äter rätt mycket timmar. Så jag har funderat på om det är möjligt att vid takbytet helt enkelt ställa nya takstolar intill de gamla när taket är nerplockat. dessa ska då vara dimensionerade för deras uppgift, förberedda för kupan vi tänkt bygga m.m. tänker också att vi då slipper lägga tid på att rikta de gamla takstolarna. Det jag nu inte har koll på är vad det kostar att köpa nya takstolar är det någon som vet prisläget på en takstol? Mått 9,5m lång 30graders lutning höjd ca 2,7m (har inte exakta måtten just nu) kan komma att behöva förstärkas med balkar m.m. Slutgiltig är det en bra idé att sätta nya takstolar eller är jag ute och cyklar?

Med vänlig hälsning, P

Bidrar med min erfarenhet av fibercementplattor med samma profil som vågiga P5(?) eternitplattor från Ivarssons.
Vet inte om de finns längre men de fanns för 20 år sedan. Efter att 4-5 eternitplattor gått sönder efter ett nedblåst träd byte jag dessa mot dessa fibercementskivor. I somras insåg jag att dessa skivor nu har frusit/vittrat sönder och nu har hål i sig…
De gamla eternitskivorna bredvid är från 1946 men i bättre skick…

Det är många frågor på samma gång. Det är få som behärskar alla aspekterna. Varför tror du inte att de befintliga takstolarna duger? Takets egenvikt brukar vara rätt försumbar i förhållande till snölasterna. En W-takstol i snözon 2 med 9,5 m spännvidd bör ha måtten 45x170 mm på överramen och 45x145 mm på underramen.

När det gäller takmaterial så ska man om man är väldigt ekonomisk titta på årskostnaderna, dvs investerings- och underhållskostnaderna utslagna på livslängden. Taklutningen är också en viktig variabel. 30° är dock rätt OK. Tak med glaserat lertegel är dyra att anlägga men håller otroligt länge med minimalt underhåll. Detsamma gäller för band- eller skivtäckning med plåt av hög kvalitet, t.ex. Rheinzink. Fibercement håller mycket bra som fasadmaterial. Som takmaterial är det säkert inte lika hållbart som eternit, men det brukar mest användas till lantbruksbyggnader. Många plåtalternativ är mindre lämpliga om det behövs många takgenomföringar. Annars finns det många alternativ. Rätt lagt lertegel kan hålla i 70 år. Betongpannor i 40.

Tanken med att byta takstolar var den att istället för att ha hantverkare som går och växlaR av, förstärker, salar på befintliga takstolar så kunde vi spara in lite på att istället sätta nya takstolar som är dimensionerade för ändamålet vi tänkt. Har inte riktigt koll på hur lång tid/kostnad det tar att växla av m.m. kontra att sätta en ny takstol. Befintliga takstolar är enligt uppgift inte dimensionerade för ”tungt” tak så vi tittar på lättare takmaterial så som plåt eller fibercement. Kommer att koppla in konstruktör för att säkerställa den bästa lösningen men vill ändå vädra lite idéer . Intressant att höra att Ivarssons plattor redan vittrar efter 20år.

Med vänlig hälsning, P

T
W Wennbergp skrev:
Hej
Just nu håller vi på att rita på hur vår vind kan inredas, placering av kupa samt takfönster. Dagens tak är ett eternittak från 67 monterat på takstolarna med mellan liggande internitskivor. Då vi nu har totalrenoverat markplan och planerar för att inreda vinden så vill vi börja med att byta taket för att få ett nytt och bra skalskydd som vi kan bygga vidare på. Tanken är att riva eterniten montera råspont/papp samt ett nytt tak av någon typ av material. Det bör vara ett lättviktstak då befintliga takstolar ej är dimensionerade för annat. Vi har i området fått en offert på takbyte där alla moment ingår och ett Kami plegel plåttak läggs. Det är säkert ett mycket bra tak men min sambo gillar inte riktigt utseendet på det och skulle hellre vilja se att vi lägger pannor av fibercement då det efterliknar eterniten mer. Själv är jag mer sugen på ett falsat plåttak. Det kan nämnas att taket har en lutning på ca 30 grader och ca 200 kvm tak. Problemet med offerten vi fått för Kami är att den firman endast utför sanering och montage av material, de vill ej stoppa upp arbetet för montage av takfönster, kupor m.m. Vill ej svara för garantier m.m.(De ska byta på ett tiotal hus i området). Känner mig inte så sugen på att börja såga upp ett nylagt tak för att bygga kupor och sätta fönster.

Vi funderar även på att sala på taket för att få in mer isolering eller sätta nya takstolar (har idag klena fackverkstakstolar) bredvid de gamla som är bättre dimensionerade funderar på om detta kan spara tid/pengar istället för att växla av och förstärka befintliga takstolar samt på salningen vilket totalt kräver mycket arbete.

Mitt utlägg och nya frågor kom men här är första: Har läst lite kring fibercementpannor och det känns som att det finns en viss skepticism mot dem då hållbarheten inte verkar så lång samt att företagen endast lämnar 10-15 år garanti vilket känns snålt om vi jämför med Kami som har 30 års garanti( har ej läst det finstilta). Vad har ni för erfarenhet?

Slänger även in frågan om att ställa nya takstolar bredvid de gamla om ändå taket är öppet. Kan det vara en bra lösning?

Mvh Peter
Ta upp detta med Kami , dom har länge haft problem med att färgen bleknar , har haft säljaren från Kalix ute flera gånger, där han försökt hänvisa att dom bytt till bättre kvalitet på plåten , men ser ännu att många av dessa bleknar snabbare än ex planja osv.
Samt att dom ändå ligger prismässigt högre än konkurrenten .
Åk runt och titta på områden som bytt tak, du känner snabbt igen kami på deras lägre kammar på taken, men kolla in hur den håller färgen gentemot dom som valt ett annat märke på taket , fast dom bytt inom samma tidsram. så ser du själv skillnaden, dessa 30 år garanti gäller inte färgen.

W Wennbergp skrev:
Befintliga takstolar är enligt uppgift inte dimensionerade för ”tungt” tak
Detta är nonsens. Skillnaden mellan ett lätt och ett tungt tak är högst 0,5 kN. Snölastens grundvärde i Stockholm är 2 kN.

Kan säga att vi bor i Lomma och vi får inte så mycket snö. Intressant fakta Kring Kami!

T
W Wennbergp skrev:
Kan säga att vi bor i Lomma och vi får inte så mycket snö. Intressant fakta Kring Kami!
Vi har två lokala tak leverantörer här vart jag bor, vi använder bara dessa vid takbyten , där Kami säljaren sökt upp oss, kom med sin presentation , skröt gott , så medans vi pratar så ser vi ett tak bara några hus ifrån , varav min anställa säger undra vem som levererat det taket, den är inte tegelröd något mer , vi går fram o tittar, så ser vi men det är ju ditt tak du säljer !

Visa sig att denna och en annan granne bytte samtidigt, samma färg men olika märken , ena såg som ny ut ännu fast dom bytt för bara 10 år sedan, medans Kami var blekt , där säljaren snabbt förklara att vi har haft det problemet förut som alla andra , men vi har bytt plåt kvalitet nu , sedan har vi haft lite koll på olika tak, och oftast är just Kami som bleknar i färg.

Därför åk själv ut och titta, bruka vara bästa sättet att få ett riktigt svar hur bra produkten är i verkliga livet.

Lomma är snözon 1, men det står Stockholms under dina uppgifter i vänstermarginalen. Var snäll och ändra detta. Det är något som alla som svarar tittar efter. Snözonsuppgifter är 50-årsvärden. Att det för det mesta är snöfritt saknar betydelse.

J justusandersson skrev:
Lomma är snözon 1, men det står Stockholms under dina uppgifter i vänstermarginalen. Var snäll och ändra detta. Det är något som alla som svarar tittar efter. Snözonsuppgifter är 50-årsvärden. Att det för det mesta är snöfritt saknar betydelse.
Tack för synpunkten om adress, missat uppdatera efter flytt.

Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.