Hej!

Jag har en fråga hur jag ska tänka på olika fästningar av takbalk mot väggbalken.

Detta gäller takbalkar till ett uterum. Det vanliga tänker jag hade varit att lägga upp takbalkar uppe på bärlinan som första bilden.

Skiss som visar en takbalk placerad ovanpå en väggbalk i en konstruktion för ett uterum.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Problemet jag har är att jag inte har den höjden tillgodo mellan altandörr och taksprång

Blir det liknande hållfasthet om jag fäster dom direkt mot bärlinan och sen skråskruvar och eventuellt använder vinkeljärn, bild2.

3D-modell av en takbalk som ligger ovanpå en vertikal väggbalk.
Skapa konto

Alternativ tre är samma som bild2 men med en list som jag fäster i bärlinans underkant och lägger takbalken på.

Illustration av en potentiell fästning av takbalk direkt mot en väggbalk utan överhöjd, med skråskruvning och vinkeljärn.
Skapa konto

tror inte jag kommer klara av att ha takbalk ovanpå bärlinan utan behöver hitta en lösning där jag kan fästa emot. Eller är det bättre att spåra ur i bärlinan och foga in takbalken där?

Tacksam för hjälp!

mvh / David

Invändig balksko? Galvaniserad invändig balksko med flera förborrade hål på vit bakgrund.
Skapa konto

Hmm, det där kan ju funka, hade bara tänkt på utvändig balksko och det blev inge bra. Blir det sämre bäring eller liknande som att lägga takbalken ovanpå?

Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.